Tesisat Dergisi 145. Sayı (Ocak 2008)

Vil YON lesisat Sektörünün Duayenierinden Mak. Yük. Müh. Baycan Sunaç TII~D is arıbuiBölge Tem 'lcir'i tarafından düzenlenen ve geleneksell~ye ba~layan ·ouayeııleıle Söyle~i' toplanbsının 4'üncüsü. lSAralık tarihinde derneğin genel merkezinde gerçekle§tirild". Toplanbdıı . sektönin önde gelen dua)'enlerindesı Saycan Suııaç ve Serper Giraybirer lxınu§ma yaptılar. Bu sayıınııda Baytan Sunaç 'ın sunumu geııi bir özetle a~aiıda okurtarımıza sunulmaktadır. Kalıp Tasarımı Nasıl Yapılır? Benim tesisat ile ilgili meslek hayatını 1971 yılında Almanya'ya gitmenıle başladı. Bu tarihten önce, hiç unulmadığını ve benim için önemli olarıbir anı m ıar. O zamanlarulkemızde özel sektöroldukça zayıf durumdaydı. Biz 1963 yılı mezunlarının çoğunda. yenı yenı kurulmaya başlayan otomotiv sanayiinde çalı§ma hevesi vardı. Ben ve birkaç ari<adaşım, bir fırsat bularak Türk Otomotiv Endiıstrileri Anonim Şiı1<eti' nde (TOE) iş bulduk. Yapılan i§ler basit işlerdi. Traktörlerin. kamyonetierin sacdan yapılan basit parçalannın presle. giyotin makasla kesme, bükme ı~emleıiydi. Orada yeni bir bölüm OIU§turulmu§tu ve bizim başımızda da bir şef va dı; ad Tuğnıl Bayrama idı. Kendisi zannedersenı italya'da Fiat tabiikasında bir süre çalışnıı§tı . Orada bir takım modern 62 Tesisat Dergisi Sayı 145- Ocak 2008 1940yılında Iğdır'da doğıl11. 1963 yılınıla istanbul Telmik U · tefSi~si Makina P.ıkü si'ııdeıı mezun oldu. 1963-1964 yıllaıı aıasmda nı: Tuzla fabrikası Etiid-Proje Bölüınii'ndegöıe<J yaptı. 1966· 1967 yıllarında Çift)iler FimıaS81da (o tarih eVolksmgen emsı1cisi) çalı§tı. 1967- 1968 ·ılları auısıııda Tuzla Jeep fabri kası Kalite ~rıtrol Şelliği gi)(eviı• yap ı. 1968-1971 yıllaıı arasmda Gesıoto KarırJOiı Fab. Etud-Proie Burosu ŞefiiSı yap ı . 1971- 1978 ·ılları aıasıııda Frankfıırt/Aimnnya·da Louis BeıgerGmbH mimo ve nıülıeııdi fiıma ıda . ısıtmrı , lıavalaııdırrrıa ve sdılıi esisal pıoie mulıeııdisi olaıak çalış ı. 1979 yılmda Genel fılüheodislik l d. Şti'ni lwrdu. 11110 Yöneti nı Kurulu li'Jeliği ya pb. ThllıiOIHıllı!O. ASHRAE ve nrno üyesidil te nikler öğrennıi§ti . Bu bölüm ile Tuğrul Bey, metot mühendisli~i diye bir kavram getirmi§ti. Biz de genç mühendisler olarak kendisine yardımcı oluyorduk. Imalat sırasında daha az fire ıeren operasyonlar tespit ediliyor, bu arada kalıp da yapılıyordu. Tuğrul Bayranıcı bana bir parça verdi. Bunun deliklerini atSmak için bir kalıp ıma! edilecekti. Ben de oturdum ·e okuldan yeni mezun olan heıkes gibi, her şeyi hesaplamaya ~!adım. Bir hayli uğraştıktan sonra. iyi bir şey yaptım düşüncesiyleçizimi götüıiip Tu[rul Bey'in önüne koydum. TuğıuiBey baktı, inceledi veguldü . Ben beğendiğini düşünürken, "He~eyi hesaplanıı§· sın hesaplamasına da, bu çok kiıçiik ve rıarirı bir kalıp ol mu§: her §ey hesapla olmaz· ~yip, eline kalemi aldi ve benim milimetrik olarak hesapladıklannıı santinıetrik olarak çizerek, kalıbı benim yaptığımın neredeyse iki katına çıkardı. Ben oo all}'ı şundan dolayı unutmadını: Gerçekten de, her şeyi hesaplayarak do~ru çözüme ulaşılmıyor. Benim buradan çıkardığını deıs, tecrübenin bazı durumlarda hesabın önline geçtiği r. Kalorifer Tesisatı Projesi tıasıl Yapılır? Bana göre, 1960'11 yıllar makina mühendisli~inin parasal yönden ve toplumdaki itibarı açısından en paı1ak yıllanydı. Ben TürkOtomoti ' EndiistrileriAnonim Şiri<eti'nde işe ba§la ~mda yenı merundum ve 2bin Tl maaş alıyordtım. Benim babam de ılet memuru. doktordu ve 800 TL maa§ alıyordu . Hal böyle olunca ister istemeı bir havalanma oluyor. Mesela Türk Otomotiv Endüstrileri 'nde. §efimden bir gün

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=