���������������( ������������� �'Ü'Rı,ÜPLÜ son verilmeli, özellikle de tasarımın bir yapının doğum evresi olduğu, diğer bir deyişle çok önemli bir merhale olduğu artık anlaşılmalıdır. İşte böyle bir toplumda gerek üniversiteler ve gerekse Tübicak, ki bunlar çağdaş eğirim hizmeti vermek, bilimsel bilgi, bilim ve teknoloj i üretmek ve araştırma yapmakla görevli resmi kuruluşlardır ve yapı süreci ile ilgileri dolaylıdır, bu sürecin altyapısını oluşturan nicelikli insan malzemesini (mühendis-mimar) yecişcicmek ve araştırma projeleri gerçekleştirmekle yiikümlüdürler. Ancak araştırma projeleri adını verdiğimiz yeni teknolojilerin üretildiği çalışmalar da, üniversite-sanayi arasında verimli bir işbirliği olmadan gerçekleşemez. Üv elrkeenmü ni zi vdeer isni tşealaetr imn iül gh ei lni fdaiksül ilğc ei leeğr ii vt iemy ai bölümleri hakkında aşağıda özer olarak verilen bilgileri aklımızda cucmakca yarar görmekteyiz. 1993 rakamlarınagöre ülkemizde inşaat mv a rüdhıern. dBi us l ibğiir i emğliet ri md ei 1v4e9r epnr o2f5e s öbri,r i8m0 doçent, 89 yardımcı doçent, 63 öğretim görevlisi, 339 araştırma görevlisi ve 19 uzman olmak üzere toplam 739 aa kk aa dd eemm ii ss yy ee nn çsaal yı şıms ı na kı nt a d%ı r4. 8B. 7u' stio p( 3l a6m0 kişi) sadece toplumda şöhret yapmış 4 büyük üniversitenin, yani İTÜ-ODTÜYTÜ-BÜ inşaat fakiilcelerinde ve inşaat bölümlerinde çalışmaktadırlar. Sadece profesör ve doçencleri göz önüne alırsak, karşımıza çıkan tablo aşağıdaki mesajı vermektedir. Toplam profesör ve doçent olarak görev yapan akademisyen sayısı 229 olup, bunun %63.8'i (146 kişi) anılan 4 üniversitede görev yapmaktadır. 1993-1994 öğretim yılında bu,., 25 birimde okuyan öğrenci sayısı 8 ' 92�'İr. Anılan dört üniversitede okuyan öğrenci sayısı ise 4414 olup, toplam öğrenci adedinin %49.5'dir. Kaba bir di neşğaear tl e nmd iür hmeen idl ies sl öi ğy il e neeğc ietki mi l ik hguösrue sn, öğrencilerin yaklaşık yarısının yeterli eBğiirtimdiiğaleamr adhıuğsıduısr. da ü lk emizde üniversitelerin tamamen denetimsiz oi bl da ur ektl a r"ıi,nbş aa zaet n fbaikr ür letketlöerr-ibnidr ebni n av de ya na bölümlerinden" insanların "diploma" alarak, "mühendis" olduklarıdır. Bu olguya dikkat çeken eski Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Müsteşarı Sayın Prof. Dr. Altay BİRAND şöyle demektedir: "Diğer taraftan bu ülkelerde (ABD ve Avrupa) üniversiteler de başı boş değildir. Örneğin yine ABD'de "Accredicacion Board for Engineering Te ğr iat ni mi ncgi , , mAüBh Ee nTd"i ,s vbei ri kş aaçd aymı ll da raı n bd ai rn, oluşan heyecler kurarak okulları teftiş ermekte, verdiği bilgileri ve eğitim tarzını ölçmektedir. Yeterli olmayanlara kredi vermemekte, bu kuruluşların öğrenci kapasiteleri düşmekte ve mezunlarına iş olanakları sıfırlanmaktadır. Yurdumuzda bu türlü ydöennteetmi ml elrei nri i n şvaea t s ebkutnölraürnıünn a rca mi dads iı ve üniversitelereyapcıkları eğitimde neler gerektiğini söylemesi zamanı gelmiştir. - Mühendis ve mimarların yasayla kurulmuş örgücü olan TMMOB Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği ve ona bağlı 22 mühendis ve mimar odalarından yapı süreciyle ilgili olanları, bu tarif ettiğimiz kurumsal ilişkiler içinde doğrudan yer almalıdır. TMMOB Yasası madde 2/b'de Birliğin kuruluş amacı aşağıdaki gibi tarif edilmiştir. "Mühendislik ve mimarlık mesleği mensuplarının müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaaclere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüsclüğü ve güveni hakim kılmak üze(e mesl;k _ disiplinini ve ahlakını korumak için gerekli gördüğü bürün teşebbüs ve faaliyeclerde bulunmak." TMMOB Yasası madde 2/c'de ise Birliğin kuruluş amacı şu şekilde tarifedilmiştir; "Meslek ve menfaacleriyle ilgili işlerde resmi makamlarla işbirliği yaparak gb eurl euknlmi ayka ,r dmı melsal redkal e v iel gciel ki l ibflüetrüdne mevzuatı, normları, fenni şartnameleri incelemek ve bunlar hakkındaki görüş ve düşünceleri ilgililere bildirmektir." Görüldüğü gibi TMMOB ve bağlı Odalar kamu cüze! kişiliğine sahip demokratik sivil toplum örgüderi olup, mesleğin ve kununun genel çıkarlarını TESİSAT DERGİSİ SAYI 14 korumakla görevlendirilmişlerdir ve dolayısıyla tiiketici bilincinin yükseltilmesi, insan ve çevre dostu ydoağprıuladraınndırü.retilmesi ile ilişkileri Ancak özellikle 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi'nden sonra çıkarılan kanun hükmündeki kararnamelerle ve 1982 Anayasası ' nın 1 3 5 . maddesiyle TMMOB etkisizleştirilmek istenmiş ve Birliğin ülke, toplum ve meslektaş çıkarları için politika üretmesinin önüne adeta set çekilmiştir. Bu yen i dönemde, biz oda yöneticilerinin yasayla belirlenmiş amaçları gerçekleştirmek açısından daha atak ve erkin bir TMMOB beklentimiz vardır. - Müşavir mühendisin tarifine gelince; bk ou nktarvorlasmü raelctiınnddea gy aöpr eı vt aaslaarnı mt üvme mmei ms l eakr i, mühendis ve diğer disiplinlerden uzmanlar anlaşılmalıdır. Miişavir mühendislik hizmeti, bir projenin düşünce safhasından yapının içine girilecek veya yapı servise sunulacak duruma getirilmesine kadar geçen süre içinde, projenin fiziki bünyeye dönük organizasyonunun gerçekleşmesi işidir. KısaadıFIDIC olan Uluslararası Müşavir Mühendisler Federasyonu'nun benimsediği tarife göre müşavir mühendis, özel ofisinde mesl!!k icra eden bağımsız, tarafsız ve konusunda uzman profesyonel bir mühendistir. Tek başına, meslektaşlarıyla ortak veya şirket şeklinde örgüclenm iş olabilir. Mesleğinin icrası için kontrol edebileceği sayıda yardımcı personel istihdam edebilir. Müşavir mühendisin en önemli özelliği her türlü resmi ve özel kurum ve kuruluştan tamamen bağımsız olması, hiçbir inşaat firması ve yapı malzemesi üretıcısı ile organik ilişkisi bulunmamasıdır. �--'i:.; , Müşavir mühendis hizmetinin karşılığını sadecemüşcerisinden ücret şeklindealan, mesleğini uygularken müşterisinin yasal çıkarını kamu yararını da gözeterek koruyan, mesleğini meslek eriğinin. sınırları içinde cam doğruluk ve dürüsclükle uygulayan kişidir. Çağdaş yapı üretmenin en önemli öğesi, müşterisiyle (yapı sahibi) yüklenici firma arasında koordinasyonu sağlayan ve ilişkileri düzenleyen müşavir
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=