Tesisat Dergisi 136. Sayı (Nisan 2007)

-"" .:X: >- "" o c u .:X: > :c GÜNCEL Klima Sektörüne Global Bak•ş Amerika ve Japonya Yaklaş1m1 1. Amerika Yaklaşımı Ülkemiz klima pazarı da Amerika yakla~ımından etkilenmekte, birçok proje çözümünde benzer yakla~ımlar ve ürünler tercih edilmektedir. Isı izolasyon kaygısı nedoni ilc binalar çok iyi izolo odildikçe, nofos almayan ve taze havadan yoksun ya~ m mahalleri haline gelmektedirler. Yaşam mahallerinde; insan faktörünün yanı sıra halı, mobilyalar, boya ve diğer tüm unsurlar aktif kirleticidirler. Bu nedenle iç havanın sürekli yenilenmesi konfor ve insan sağlığı açısından bir zorunluluk haline gelmi~r. Soğutma yada ısıtma sezonluk ihtiyaçlardır. Ancxık havalandırma ve taze hava ihtiyacı sezondan bağımsız olarak 12 ay boyunca devam etmektedir. Amerika'da üretilen hemen hemen tüm klima cihaziarı (bireysel ürünler dahil) bu soruna ııe>züm bulmak, bu ihtiyaca covap verebilmek için taze hava alabilen/egzoz yapabilen özelliğe sahiptirler. Ülkemizde de taze havanın iç hava kalitesindeki ve konforlu ortam sağlanması ile ilgili önemi büyük bir hızla anlaşılmakta ve önemli pro68 Tesısat Dergısi Sayı 136 - Nısan 2007 Turhan KARAKAYA iSEDA Yön~tim Kurulu Ba~kanı jelerin tümünde taze hava sistomli çözümler tercih edilmektedir. 1.1. ABD Klima Pazanna Genel Bakıl Amerikan klima pazarı, taze hava alabilon, mini split Idima sistemlerinin hemen hemen hiç tercih edilmediği, gonolliklo kanala bağlanabilen dik tip kanallı klimalar ve/ veya roof-top (çatı tipi paket) cihazlar ile bireysel çözümlerin üretildiği ya da chiller ve klima santrallerinin yoğunlukla kullanıldığı merkezi klima sistemlerini tercih eden bir görünü me sahiptir. Temel olarak kolay ulaşılabilen, kolay servis vorilobilon, kolay kullanılabilen sistemlerin tercih edildiği Amerika klima pazarına yakla~ımı içeren bu çalı~mamız, madde madde, rakamlara ve sağlam kaynaklara dayanılarak özenle hazırlanm~tır. t Amerikan pazarında en çok kullanılan ürünlor kanallı tip klimalar, paket tipi üniteler (pencere tipi, P-TAC, roof top), gazlı hava ısıtıcıla rı , merkezi sistemler ve heat-pump ci hazlardır. t Satılan 100 klimadan 95 adedi sadece yüzde 1,5 kısmını kapsamaktadır. t Dünyanın birçok yerinin aksine, hemen hemen her evde kullanılan kanallı klimaları ile iyi ve ilginç bir ömek oluşturmaktadır. Tazo hava olabilen, döşeme tipi ve kolay ulaşılan , kolay kullanılabilen, kolay servis verilebilen sistomler olmalan sebebi ilc Amerika'da kanallı split klima cihazIarı yoğun talep görmektedir. Konallı tip split ürünlerde dünya pazann ın yüzde 96'sı Kuzey Amerika' dadır. Bu da son derece küçük mini split pazann ı açıldamaktadır. Amerika'da son kullanıcıların tazo hava, homojen hava dağılımı, basit kontrol ve kesintisiz soğutma/ısıtma beklentileri standart beklentilerdir. Her klima cihazında bu özelliklerin olmasını istemektedirler. 1.2. ABD Konut Pazarı Verileri Klima pazarının büyümesi, hor ülkede olduğu gibi Amerika'da da yoni konutların yapılmasına ve konut yenilemelerine bağlıdır. Pazarın büyümesi fonksiyonunun en önemli değişkenlerinden biri de konut kanallı ve paket sistemlerdir. Mi- pazarındaki gelişmeler ve büyüni split pazarı toplam pazarın medir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=