Tesisat Dergisi 136. Sayı (Nisan 2007)

MAKALE a) b) Şekil S. a) Kürlcmc sonrası UV aracının borudon oynlmosı, b) UV aracının çolı~ırkcn görüntüsü 11OJ tir. Üç çeşit reçinede uzun süreli kimyasal dayanıma sahiptir. Epoksi reçineterin performansları zayıf, potyasterin orta seviyede ve vinilester ise di~erlerine göre daha yüksek performansa sahiptir. Kullanılan reçineye bağlı olarak da maliyetler değişmektedir. Günümüzdeki uygulamalarda doymamış polyester reçine en yoğun kullanılandır[S). CIPP ile astarlama, boruların çok ciddi olmayan hasarlarva korozyon nedenli boru iç yüzeyinin düzgünlügünü yitirdiğinde, güçlendirme, mevcut hatta yeraltı sularının sızmalarını engellenma ve hidrojen sülfür koro:zyonundan koruma amaçlı uygulanır. Prosesin doğasına bağlı olarak bu metot yoğun ve geniş ağaçlıkların, yoğun caddelerin, otoyolların, raylı taşımaetlığın olduğu bölgolorin, tarihi alaniann ve konut yapıların altında bulunan boru hatlannın tamiratı için çok uygun bir metottur. CIPP özellikle boru içi yüzeyinin korozyona uğraması, boruların bağlantı bölgelerinden birbirinden ayrılması veya yeniden eğimierin düzenlenmesi gibi problemlerde uygulanabilmektedir. 100-1750 mm arası ölçü çaplarında astarlama yapılabilen bu yöntemin maliyeti, yeni hat döşeme maliyetinin yüzde 50'si sitesini düşürmemelidir. Düşük et kalınlığı ise ancak yüksek mukavemet ve elastik modüle sahip örülmüş cam fiberli malzeme ile sağlanabilmektedir. Bunun yanında polyester kumaşta bu yöntemde uygulanabilmektedir. Et kalınlığı değerleri polyester bez için 6 mm, cam fiber örgülü kumaş için ise 3,5 mm. dir[9). Hasarlı boru içi dairesel olmadığında ve hat eğimi yüksek oldu~unda (yüzde 20'den fazla) uygulama zorlaşır. Uygulama için ideal hat eğimi 5 derecedir. Hidrostatik bosınç astarın ince ve yassı yerlerinde eğme ve bükme geritmeleri oluşturur. Bunu sonucunda astar zamanla hasara u~rar. ince örülmüş cam fiberterin reçine ile dayurulması sonrasında farklı çap ve uzunlukta deforme boru şeklinde üretilmaleri ve hasarlı hat içine çeile 70'i arasında değişmektedir. Bo- a) kilmaleri en son gelinen noktadır: Bu adımda en önemli parametre reçinenin a kışkanlığı vo buna bağlı olarak fiberleri ısiatma kabiliyetidir. Böylelikle keçe içinde boşluk kalması engellenir. Reçine emdirilmiş astarın iki ucunda kelepçeler ile sızdırmazlık sağlanır. Hava ile şişirilip hasarlı boru iç duvarını sıkıca sorması sağlanır. Hava basıncı altında gerilmiş astar hat içine, kürlenmesi için sıcak su veya su buharı akışı sağlanır veya UV ışın arabaları sürülür. Cidarı saran tabaka polimerizasyon sonucu sertleşir ve eski boru hattı içinde yeni bir astar tabakası oluşturulur (Şekil 5-6). Uçlar kesilir, sıvanır ve ev bağlantılan robotla açılır. Konut (C} bağlantıları açıldıktan sonra bu bağlantıların astarlanması şapka denilen reçine emdirilmiş ayrı bir parça buralara robotvasıtasıyla yerleştirilir. 4.3. Deforme boru yerle§firme astarlama (katla/~ekil ver) tekniği: Bu teknik, bükülmüş bir termoplastik polietilen (PE) veya polivinil klorür (PVC) boruların rohabilite b) ru içinde oluşturulan astarın et kalınlığı düşük olmalı ve akış kapaŞekil 6. a) UV küdeme adımı, b) Kürleme sonrası sızdırmaılı k bo~lantılarının sökülmesi ve işlemin tamamlanması 180 Tesisat Dergisi Sayı 136 - Nisan 2007

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=