TEKNiK BiLGi 3. Yapılarda Mekanlar Arası Ses Yalıtımı Sesin bir mekandan diğerine geçişinin önlenmesi için yapılan uygulamalar, havada oluşan sese ve darbe sonucu olu~an sese karşı alınan tedbirler olarak 2 ana grupta toplanmaktadır. 3.1. Havada Oluşan Sesin Biti~ik Mekaniara Geçi§inin Önlenmesi iki mekanı ayıran bir yapı elemanından geçen sesin azaltılması an· lamına gelmektedir. Havada oluşan sesin geçişine karşı yapı elemanlarının direnci; iki tarafından yapılan ses seviyesi ölçümleri sonucu bulunan değerlerin farkının alınmasıyla, yapı elemanının sağladığı "ses geçiş kaybı" olarak ifade edilir. ..-..... -- --- zocz. C!:!!~ .,...,.., . ll ............. ,.,....,... ızo M --- ~ ~ llr.)ll! ~ Resim 1. Mevcut duvar Ozetine profilli uygul o mo . ceği aşırı yük, ses köprüleri oluşumu ve o duvarı n kalıniaşması ndan dolayı ortaya çıkacak yer kaybı gibi nedenlerle ekonıomik ve fonksiyonel olmamaktadır. Bu tür tek katman lı bölme duvarlara alternatif olarak, günümüzde, çift cidarlı hafif bölme duvarlar kullanılmaktadır. 1 ı ı V r- - ı /V ı V 1 V ı 1 1 ı ı Ffel<ens ı Hz) ~kil 1. Uygulomanın ses ozoltım dcğorlori·SO mm y ı 1 kanların kullanım alaniannının genişlemesi, etkin bir ses geçiş kaybı sağlaması, ses köprüleri oluşturmaması, deprame dayanıklı olması, süratli montaj sayesinde zaman ve işçi l ikten tasarruf sağlaması, "kuru• sistemle montaj yapıldığı için harçlı sistemlere kıyasla temiz bir Bu duvarlar, taşıyııcı bir konstrüksi- uygulama getirmesi. Tek katmandan oluşan yapı ele- yon arasına yerleştirilen ses yutumanları, havada oluşan sesin kom- ~u mekana geçişine kütleleri ile karşı koymaktadır. Buna 'kütle kanunu' adı verilmektedir. Dolayısıyla, bir dvvarın ağırlığını artırdıkça, ses geçiş kaybı da artınlmış olmaktadır. Ancak bu yöntemle ses yalıtımı sağlamak; taşıyıcı sisteme getireR sim 2. Kompozit molzomonin uygulanması. 142 Tesisat Dergisi Sayı 136 - Nisan 2007 cv bir malzeme (cam-yünü veya taşyünü) ve iki yüzüne tespit edilen ince kaplamalardan oluşmaktadır. Bu tür çift cidarlı hafif bölme duvarların üstünlükleri ~unlardır: Taşıyıcı sisteme yük getirmemesi, duvar kalınlığının azalmasıyla, meııo j ! ı ~J ......._ ro ,-r / s:ı vv ı , - 1 1 ı «) 'vd ı ı ı 3) ı ı ı ı a> Fffi<ılnstlll) Ş kil 2. Uygulomanın SO$ ozoltım değerleri. SO mm ~ Mevcut kagir duvar üzerine içeriden yapılacak uygulamalarda, taşıyıcı konstrüksiyon teşkil edilerek, araya camyünü veya ta~yünü malzeme· leri n yerleştirilip ön yüze alçı plaka vb. kaplama malzemelerinin tes· pit edilmesinin dışında (Resim 1), camyünü veya taşyünü leviıciarın alçı plaka ile yapıştınlmasıyla oluşan kompozit malzemelerin yapışfırma yöntemiyle tespiti de mümkündür. (Resim 2) Yukarıda belirtilen her iki uygulamada da kaplama malıemesi olarak 12,5 mm kalınlığında alçı plaka kullanılmıştır. Mevcut duvar (19 cm delikli tuğla) üzerineyapılan uygulamalarda frakansiara bağlı olarak 14,8 dB'e varan farklar oluşmaktadır. lll ..
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=