SÖYLEŞi 16 14 12 10 8 6 4 2 o Mllyon MCiro ,_.- .... ·-- ---• L -~ 1-' _.... ı- / / ·- ~· Üretımj lı; P4l.ct lhrocaı 1995 1997 2000 2002 2003 2005 Yıllor Grafik 1. Panel radyotör üretim - sotı~ (1995-2005) hızlı geli~imin diğer nedenleri ise; kolay montaj ı, montaj sonrası boya gerektirmemesi, daha az is yapması, su hacminin daha düşük olması, daha hafif olması ve estetik olması olarak sıralanabilir. 1990 yılında 150.000 metre civarında olan pazar büyüklüğü 1995' te 850.000 metreye, 2005 yılında ise 3,5 milyon metreye ulaştı. 2005 yılı verilerine göre radyotör pazarında panel radyotör% 80-85 pazar payı ile ilk sırada yer alırken, onu sırasıyla döküm, alüminyum ve dilimli çelik radyotör izliyor. Pazarda faaliyet gösteren firma sayısı panel radyatörde 30'u aşkın, alüminyum radyatörde 8-1 O civarında, döküm radyatörde ise 1-2. Alüminyum radyotörün tercih edilme nedeni, ince ve daha dekoratif olması. Döküm radyotör ise daha çok değişim pazarında ve özelikle kömürlü kazonla ısınan binalarda tercih ediliyor. Radyotör fiyatlarına, birim fiyat bazında (YTlJ Kcal) bakıldığında; panel radyotör 0,040-0,045 YTlJ Kcal, döküm radyatör0,09-0,1YTlJKcal, alüminyum radyotör ise 0,14-0,2 TlJkcaVh civannda. Başka bir deyişre göre %55, alüminyum radyatöre göre ise % 80 daha ucuz. h Radyotör pazarının Inşaat ve konut ile llişklsl nasıldır? 2006 ls pazar satışları ne kadardır? Gelecek 5 yıl sonunda panel radyotör pazarı hangi büyüklüğe ulaşacak? inşaat sektöründeki olumlu ve olumsuz gelişmeler radyotör sa1ışlarını da doğal olarak etkiliyor. Kriz dönemleri hariç iç pazarda genelde dengeli ve kararlı bir büyüme sözkonusu. Pande,-lin heryıl düzenli olarak yaptığı sektör envanterinin sonuçları honıüz yayınlanmadı. Bizim tespitierimize göre 2005 yılında panel radyotör satı~ları iç pazarda 3,5 milyon metreye, ihracatı ise 6.0 milyon metreye ulaştı. is pazar talebinin gelecek 5 yıl içerisinde artarak 5,5 milyon adete ~ Tablo 1. 1995-2005 Yılları Arasındaki Panel Radyotör Üretim, iç Pazar ve ihracat Sat ı Miktarlan (Milyon Meh'e) Yıllar Or etim -rIç Pazar Ihracat 1995 1.8 0.9 0.4 1997 3,4 1,5 0,8 2000 4,3 1.9 1.2 2002 6,0 1,9 2,2 2003 7,2 2.4 2.6 2005 13,5 3.5 6,0 ulaşacağını tahmin ediyoruz. Gelecek yıllarda da ekonomik gelişmenin devam edeceğini tahmin ediyoruz. Her yılda in~a edilen 400.000 yeni konut ve değişim pazarı ile birlikte doğalgazın önümüzdeki yıllarda diğer illerde kullanımı bu artışta etkili olacaktır. /lı) Türk üreticilerinin Avrupa pazarındaki konumu ve ihracat düzeyi hakkında bilgi verirmisiniz? Avrupa'nın yıllık üretim kapasitesi Türkiye dahil olmak üzere 54 milyon metre. Ülkemizde 1997 yılında yaklaşık 3 milyon metre olan üretim kapasitesi son yıllarda yapılan yatırımlarta 4,5 katına çıktı. Ülkemizde son 3 yılda panel radyotör üretimi için satın alınan yeni kaynak hattı sayısı 15 ve bunun için yapılan yatınm yaklaşık 125 milyon USD civarında. Yapılan ilave yatırımlar sonucunda 2006 yılında Türkiye'nin le, panel radyotör döküm radyatö- MuhiHin TEKMAN [Toknik Yayıncılık Grvbu) vo K mal BIÇAKÇI (Alorko Comor A.Ş.) 122 Tesisat Dergisi Sayı 136-Nisan 2007 ııı•
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=