SÖYLEŞi Panel Radyatör Pazar• ve Geleceği f:.;rtma pa:.armda kombülen.\·onra eu iJnemli ikinci flrlln olmı panelradyotiJrde 1995-2005 ytlltm arasmda lJnemli gelişmeler oldu. Kemal Btçakçı (Aitırko arrierSan. Tic. A). - Pa:.arlama Şube J/d rrd) ile bu gelişmeler ı•e mevcut durumilli ayrmttlt olarak yer aldtf:ı bir siJyleşi yapttk Ru siiyleşide, ortaya çtkau geuel komılarm ,,:eti a.şa{:lda ,ver altlta!..1adtr: ı. Pauel radyatiirlllt pa:.armdaki payt 0 , 47'den 9o 86'ya çt!..1t. ı. Panel radyaliir llreıeu firma .<ia_'IJt$1 5'teu JO'a yllkseldi ı. Panel radyatiJr iç pa:tın4 kat, ilıracatl5 kacı·e firetim kapasitesi 8 kat arat. ı. Paltel rfu/:yawr ptlZitr bllyllklilgn ( i_ç pa~ar + ilıracat) 100 mio USD'dan 43 O mio SD 'a ula.flt. ı. Pauel radyai/Jrllltde kullautlau sacfiyatları 300 SD/to11'dalt 700 SD/to1t'a Jllk:reldi. ı. Paltel radyatiJrlllt iç pazardaki .wıtış fiyatiart 75 'SD!m'de11 55 S Dim'ye dllştll. ı. 2004 ytlmda Pl \1)/:-'/( (Pauel Radyotör Üreticileri Demeği) kuruldu. ı. Tllrki)re t-h'fllpa pa:.armm iJ1temli tedarikçisi komumma geldi. Panel Radyotör Pazarı 1tJJ AVTupa pazarında panel radyatörün yeri ve yıllara göre geli~imini anlatır mısınız? Batı Avrupa radyotör pazarında 2000'Iı yıllarda, 90'Iı yıllara göre bir duraksama sözkonusu. 2000 yılında 32,5 milyon adet olan Batı Avrupa pazarı, 2005 yılında 35 milyon adet olarak gerçekleşti. Görülece~i üzere, panel radyotör pazarında son 5 yılda çok önemli bir büyüme olmadı. Bunun en önemli nedeni, enerji tasarrufu sağlayan ürünlerin kullanımını teşvik eden politikalar sonucu konutlarda birim enerji tüketiminin önemli ölçüde azaltılmasıdır. Bilindiği üzere asal enerjinin % 40'ı yapı sektöründe kullanılırken, bu enerjinin% 85'ini ise mekanların ısıtılması ve kullanım sıcak suyu temini oluşturuyor. 120 Tesisat Dergisi Sayı 136-Nisan 2007 Enerji tasarrufu sağlayan otomasyon sistemleri kullanımının yaygınlaşması, konut yalıtımlarının daha da iyileştirilmesi, ısıtma sistemlerinde daha yüksek verimli ısıtma cihazIarı kullanılması sonucunda sistem verimliliği artırıldıı ve konutların ısı kaybı önemli oraında azaltıldı. Bu durum doğal olarak ısıtma cihazı kapasitelerinin düşmesine ve daha kompakt hale gelmesine neden oldu ve radyotör talebini de olumsuz etkiledi. Ancak Avrupa Topluluğu' na yeni giren ve a:day olan ülkelerKemal BIÇAKÇI Alarko Carrier San. Tic. AŞ. Pazarlama ~be Md. Yrd. le birlikte oluşan yeni pazarlardan (Rusya, Ukranya, Çin, Türki Cumhuriyetleri vb.) gelen talepler radyotör pazarını olumlu yönde etkiledi. h Türkiye ısıtma pazarında panel radyatör<ün yeri, konumu ve yıllara göregeli§!ml nasıl dır? Panel radyotör ısıtma pazarında % 30'Iuk pazar payıyle kombiden sonra en önemli 2. ürün konumundadır. 90'1ı yıllarda radyotör pazarında en çok satılan ürün döküm radyatördü ve panel radyotörün pazar payı % 20 civarındaydı. Zaman içerisinde panel radyotörün kullanımı sürekli artarak radyotör pazarındaki pazar payı % SO'Iere ulaştı. Panel radyotörün kullanımının hızla yaygınlaşmasının en önemli nedeni fiyatının di~er radyatörlere göre kcal bazında daha düşük ve ekonomik olmasıdır. Bu
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=