GÜNCEL 1 . İlköğrenimi tamamlayan öğrencilerin yüzde 30 bölümü ortaöğrenime devam etmektedir. 2. Orta öğrenime devam eden öğrencilerin; a. Yüzde 63'Iük kısmı genel orta öğrenim kurumlarına b. Yüzde 37'Iik kısmı mesleki ve teknik orta öğrenime devam etmektedir. 3. Orta öğrenim faaliyeti gösteren okullardan; a. Genel okul başına 598 öğrenci, b.Mesleki ve teknik okul başına 291 öğrenci bulunmaktadır. 4. Her öğretmene: a. Genel okullarda 20 öğrenci, b. Mesleki ve teknik okullarda 1 4 öğrenci düşmektedir. 5. İlköğrenime başlayan öğrencilerin ancak yüzde 1 1 'lik bölümü mesleki ve teknik eğitim almaktadır. Mesleki Eğitimin Etkin Hale Getirilmesi için: 1 . Öncelikle gençlerimizin, yüksek eğitime engel olduğu gerekçesiyle cazip görmedikleri meslek ve teknik liselerin tercih edilmemesinin en büyüksebebini oluşturan, üniversiteye girişte uygulanan lise mezunları ile meslek liseleri mezunları arasındaki katsayı eşitsizliği mutlaka kaldırılmalıdır. 2. Üniversiteye giriş konusunun çok fazla gündemde tutulması, teknik lise öğrencilerinin üniversite hevesini körüklemekte36 Tesisat Dergisi Sayı 134 - Şubat 2007 3. 4. 5. dir. Bunun sonucu olarak; ya aldıkları eğitimle ilgisi olmayan bir yüksek öğretim kurumuna devam etmekte, ya da üniversiteye devam edememeleri ha- !inde hayal kırıklığı ve küskünlük içine düşmektedirler. Bu konu gündemden düşürülmelidir. Ülkemizin bölgesel kalkınma planlarına uygun olarak kısa ve uzun vadede geliştirilmesi hedeflenen sektörlerve bu sektörlerin ihtiyaç duyacağı değişik seviyelerdeki nitelikli insan kaynaklarının ihtiyaç listeleri belirlenmeli, gerekli olanların yetiştirilmesi sağlanmalıdır. İhtiyaç duyulacak eğitim dallarının belirlenmesinde STK' lor, Reel Sektör temsilcileri, Eğitim Kurum Temsilcileri ortak bir kurulda karar vermelidirler. Bölgenin belirtilen sektörlerinin envanteri yapılarak, ara eleman ihtiyacı belirlenmeli; ihtiyaca göre, teknik meslek ve meslek yüksek okulları bünyesinde ara elemanlara, gelişen teknolojileri de kullanarak mesleki yeterlilik eğitimi verilmeli, bu eğitimler, kurs ve sertifika programları ile de desteklenmelidir. Türkiye'de üniversite mezunu olma talebini artıran en önemli faktörlerden biri askerlik hizmetindeki farklılıktır. Teknik lise mezunlarına, askerlik sürecinde genel lise mezunlarından farklı ve avantajlı bir seçenek mutlaka sunulmalıdır. Bu fark süre veya rütbe açısından olabilir. 6. Özendirmeyi teşvik etmek için SSK primi ödenmesi konusunda kolaylık sağlanmalıdır. Örneğin işletmeler, meslek liseleri mezunlarının, belirli bir süre 23 sene SSK primini, gerekenin yarısı kadar ödesin. Böylelikle, o kişilerin sanayide daha çok istihdam edilmeleri sağlanmalıdır. 7. Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi, ülkemizde de, eğitim sistemimizin yeniden ele alınarak, reel ekonominin ihtiyaçlarını dikkate alan bir yapıya kavuşturulması şarttır. Sistem, düz liseler yüzde 35, meslek liseleri yüzde 65 olacak şekilde yeniden organize edilmelidir. 8. Ülkemizin acilen bir "Beyin En- , vanteri"nin çıkartılması ve ileri- _, ye dönük l O, 25 ve 50 yıllık projeksiyonlarda, ihtiyaç duyacağımız konularda vasıflı işgücünün yetiştirilebilmesi için, gerek teknik okullarımızdaki ve gerekse üniversitelerimizdeki bölümlerin, doğru şekilde, yeniden yapılandırılması gereklidir. Bu alanlar yeniden belirlenirken, bugün ihtiyaç duyulan konuların dışında, ileride kul- !anılacak olan "Yeni Gelişen Teknolojiler" i de (Mikro-Nano Teknolojiler, Biyoteknolojiler, Bilgi Teknolojileri, Uzay Teknolojileri, Robotik, Hidrojen Enerjisi, Yapay Zeka vb.) mutlaka göz önüne almak gereklidir. 9. İşletme politikaları, meslek lisesi mezunlarının yükselme yolunu açık tutmalıdır. Meslek içi
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=