Tesisat Dergisi 134. Sayı (Şubat 2007)

noloji ve sosyal konulardaki ataletini sergilemektedir. Gelişen, değişen Türkiye sloganı ile övündüğümüz toplumsal yapının özel ve komu sektörünün çağdaşlığı yakalama çabalarında beklentilerimiz, artık su yüzüne çıkmış bulunmaktadır. Sektöre! yönden 15 yıllık görünüm yazılarımız incelendiğinde AB hazırlıklarında ülkemizin eksiklikleri açıkça görülür. Bu yönleri ile Türk toplumunda yaratıcılık 'creation' ve yenilikçilik 'innovation' gibi başaramadığımız atılımlar yerine, bilgi transferine önem verilip, taklitçi olmak bile yararlı sayılır. "Yıl 2019; Türkiye yeni bir deprem afeti ile 1 7 Ağustos günü gece yarısı saat 03:00'te 8.3 şiddetinde bir dakika süre ile ko.şılaşıyor. Gene elektriklerin kesilmesine, suların akmamasına, halkın 15 dakika sureyle karanlıkta, ölüm sessizliğinde, korku içinde beklentisine neden olan deprem bölgesi, 1 999 yılındaki gibi İzmit, Adapazarı, Ya/ova, Gölcük ve Körfez yöreleri. Şu farkla ki; 15 dakika sonra acil devre ışıkları önce sokakları, kısmen yapı girişlerini aydınlatıyor, yerel yönetim acil servisleri, ambülans ve yayın arabaları, belediye görevlileri, öğretmen, hemşire, doktor, din adamları ile birlikte halkı sukunete davet ederek sakince evlerini terketmelerini, kendilerine daha önce gösterilen parklarda toplanmalarını, hasta ve çocuklara bakım önceliği tanınmasını, kriz masalarında temsilcilerinin bulunmasını anons ediyor. Ambulans ve hastanelerin acil servislerinin hazır olduğunu bildiriyor. Bu zor dönemden altı saat sonra, gün ışığı ile başlayan inceleme ve tesbitte, önce 30 evin yıkıldığı, 20 kişinin ölü olduğu, 1 00 yaralı bulunduğu anlaşılıyor. Ağustos sonuna kadar yapılan deprem envanteri sonucu, ülkede ekonomik kaybın 20 milyon dolar civarında olduğu görülüyor." 1999 yılından 2019 yılına kadar geçen 20 yıl içinde, ülkedeki bu değişimin nasıl ve neden amaçlı araştırması, ülkenin uzman temsilcileri tarafından "Türk toplumunda yaratıcılık 'creotion' ve yenilikçilik 'innovation' gibi bcışcırc:ımadığımız atılımlar yerine, bilgi transferine önem verilip, taklitçi olmak bile yararlı sayılır." mahallinde değerlendirme sonucu aşağıdaki özetle belirlenmiştir: 1. Türk toplumu; yeniden yapılanma sonucu bilime dayalı topluma dönüşmüş, yasa ve mevzuat değişimleri ile Avrupa Birliği düzeyine ulaşmış, ekonomisi gelişmiş, eğitimde büyük reformlar yapılmış, hizmet sektörü güçlenmiştir. 2. Devlet; merkezi ve yerel yönetimlerle, görev ve yetkileri çerçevesinde güçlenmiş, devlet denetiminde yerel yönetimlerin görev, yetki ve sorumlulukları artırılmış, bu yönleri ile anayasal ve hukuksal düzenlemeler yapılmıştır. 3. Bütün yerleşim bölgeleri, il ve ilçelerde nazım planlar devlet denetim ve onayı çerçevesinde uzmanlar tarafından hazırlanmış, imar yasaları yenilenmiş, anayasal kuruluşların, demokratik kitle örgütlerinin, sivil toplum kuruluşlarının katkıları sağlanmıştır. 4. Yapı standartları bunlarla ilişkili yapı kodları (inşaat, mimari, mekanik tesisat, plumbing, sanitary, yangın, enerji, çevre, alt yapı, hijyen, sağlık, deprem, yangın, heyelan, çığ) ile benzeri zorunlu standartlar ilgili konularda bütün ülkede geçerli olmak, bölge koşullarına uygun merkezi yönetim onayı ile uygulanmak şartıyla hazırlanıp uygulamaya konulmuştur. 5. Yerel yönetimlerin imar yasaları, yapı kodları, uygulama, yetki ve görevlerinin yanı sıra, alt yapı, su, kanalizasyon, elektrik, iletişim, yangın, güvenlik hizmetlerinde yükümlülük ve sorumlulukları vecibeleri ile belirlenmiş, yerel yönetimlere yasal sorumluluklar getirilmiştir. GÖRÜNÜM 6. Yerel yönetimlerin, yapı denetim ve kontrol hizmetleri, geçerli yapı standartları ve yapı kodlarına uyumlu şekilde yapılmasını teminen, görevli uzman elemanlara verilmiş, yerel yönetim bünyesinde bağımsız, yetkili ve sorumlu profesyonel kurumlar oluşmuş, bunların denetimi, kamu, odalar ve mesleki ihtisas dernekleri ve sivil toplum kuruluşları tarafından sağlanmıştır. Yasalar, standartlar ve yapı kodları doğrultusunda hizmet veren bütün görevlilere, rüşvet, göz yumma, görevi ihmal ve benzeri suistimal hata ve kusurlarına karşı ağır cezai meslekten men, hapis, zararları ödeme cezaları gibi yasal hükümlerle sorumluluk getirilmiştir. Vurgun, irtikap, işbirlikçilik, düzensizlik önlenmiştir. 7. Yapı üretiminde özel ve kamu yatırımlarının bütününe şamil olmak üzere yatırımcı, müteahhit, müşavir, tasarımcı, imalatçı, test, işletmeye alma, bakım, onarım ve malzeme tedarik, mühendislik hizmetlerinde bütün yetkili ve sorumluların yapı ile ilgili standart, , rapı kodları, şartname ve yönetmeliklerine uygun tarzda müteselsil sorumluluk içinde hizmet vermeleri zorunlu kılınmış yatırımcılara yapıda yaşanabilirlik, yapının kullanılabilirlik, yapıda asgari nitelik, kalite ve dayanıklılık sigorta zorunluluğu tesis edilmiştir. 8. Proje yön�tim, müşavirlik, tasarım, uygulama, imalat, test ve işletme hizmetlerinde, özel ihtisas gerektiren üretimde profesyonel sorumlu mühendislik hizmetleri toplum talep ve güvenliği yönünde zorunlu görülmüş, bilgi, deneyim ve beceri gerektiren hizmetlerde profesyonel mühendislik hizmetleri tesis edilmiş, profesyonel mühendis hizmetleri yetki ve sorumlulukları, profesyonel mühendis kurumları tarafından belirlenmiş, belirli kurallar, koşullar, üretim değerlendirmesi, deneyim ve becerilerine göre bu ünvan süreli veya sürekli verilmiş, sistem hizmet gelişimine, yaratıcı mühendislik hizmetlerine uygun şekilde kurumsallaştırılmış, buna bağlı sigorta ve ba- Tesisat Dergisi Sayı 134 -Şubat 2007 21

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=