Tesisat Dergisi 134. Sayı (Şubat 2007)

MAKALE 3.2. Sosyal Maliyeti tSüol ms yea sl i mi çai nl i yyeat ,p ıbl ai rnpbr oü tj eünni ne yylüermü ­ lnear bi ni l i rm. Baul i ye ey tl ei mş el ekrl di nedkei bti raçnoı kmkl aa ­ ll eo mn mporsoı n je o m ka a r l ş iyıne tbi uo lhaer saakb hı de bulunmayan eylemler ve b n e u s iç o e i p n y ­­ lme amkl teardi nı luma ya r .n d s B e ı u m b m ai k r a t la m iy d e atliiny et üt imbüu tl uonp ­ ı r. Toplumsal maliyetinin hesaplanması kolay dbeirğbildir. Örneğin sosyal maliyetin ölümünü projede kullanılacak malzeme ve ekipmanların taşı ması oluşturmaktadır. Uygulana ncl i yaekt bi ni irnpdreo gj eön z i nö tnoüpnlduembauol ul na dn umr ual ­ mb uansdı ag ne r ee kn maeskgtaer io lduüpz, etyodpel u emt uk in lenmesi soğlonmolıdır. Toplumsal d maliyeti oluşturan sosyal gruplar ört bölüme ayrılmışlardır. Bunlar; tsreal fvi ke, çt oe vp rl eu ,mt i sc aa rl deıt r , . endüstri, kent3.2.1. Trafik açısından: Mevcut bir yolun bazı bö mamı kazı n e d e nl ül imkl eersii lvdei ğyai ztaa ­ gmealenc, etrkatfirik. tYeool lkasromolor meydana ın kopalı olması ankeadceankivielebtrafik ara yollardan öylece daha çok yakıt tüketimi olacaktır. Yol kenarlarında yd üa rnüet üd l eenn opl raobj ei l il re. rAçl teeşri nt l ai tki fa oz al al ar ar ak k re u l l i l a ku n l ı l l a a n n ıymoal l ae rl vgeer ni şi şl i vo el muaz duın k s l a ü r ı için hasara uğrarlar. Yapılan bazı kazılarda ölümle sonuçlanabilecek çoel uşşi tal i nk amz ao ll ai yreot ll earb si l oi rs. yBaul dmu raul imy edtae dôhil edilir. de zarar gö b i l m e kt e d i r. Br umzeasri naer l anr,eadğeanç loalraın veya kö n e l e r i n i nk l eçer ivnrienyek ezsai mr ai ,r l aişr ım , k a a k z iı sırasındaki suya karışan yabancı maddeler ve kullanılan araçların yakıt depolarında olabilecek sızıntı, çevresel maliyeti oluşturmaktadır. 3.2.3. Ticaret ve endüstri açısından: Depolara veya fabrikalara giriş ve çıkışların kazılar nedenli durması rın a n e d efni noal an bs i vl me eekmt eedki r . kRaeyhı pa lbai ­ litasyon uygulaması esnası ndaki kazı ve inşaat çalışmaları letmelere girişin olmamanseı dtiecnalrieişt­ tteilescaetkış ükraüynbıkaveybe ı bilmektedir. nnad ünset rdi de en üo rl ae ­ 3.2.4. Kentsel ve toplumsal açıdan: Altyapını cak duruma gelmenski vuellabnuılnaambaayğalı oml aertal ekri tnoi np l uemt kuinl e nvem et ospi l un me d eh ni zl i maliyettir. Örnek olarak açı zı ar l d ar, projenin tamamlanma k s ı k n a ı n ından hasarlı miratı için ilave kyaoml yuüszael ymleariliytaet oluşturmaktadır. 4. Sağlık ve Güvenlik A b ltyapı rehabilitasyon stratejileri ölgesel yerlerin tamiratı tarlamaya ve yeni borunladraı kisinin yerine yerleştirilmesin n e n k a e a s s ­­ dar çeşitlilik gösterir. İş gbvenliği her yöntemde birincil ö dg uu rl a. İmn saal na rg ibr iuş ll eu rni mn i na kgnl e a e r em b k e li t r i k ğ a o i b n u e y u r, ul ezna kgt a önr üknut mü l ae nmdea yi löe nktoenmtrl eorl ie dd ie mevcuttur. İşçiler boru içinde çalışv aB e d o n ı r m u liğ la i i ç r iç i n b in d e t e li a r kl ç e i a p n l m e ış d e a i l l n i m v e i e ş s ç i u i g n y e g in r u e l g k a e ü n n ­ malıdır. Çal ışma başlamadan ö ce çal ışılacak bö tansiyeli araşt lgenin tehlike po n ­ ırı lmalıdır. Atı k su hatlarının rehabilite edilmesinde kullanılan epoksive kimyasal sı larda kullanılan bazı maddelervinasan sağl ığını etkileyebilmektedir t(setmreansglaibri). Bu malzemeler deri ile ı ve soluma olduğunda ciddi sağlı b i l m e ktedirk. Hpartotab luezmunl esrüi ryealirhaatas ­ talı Borkularhaatbtile neden olabilmektedir. ı lecek toksikntdeammaseı yvdeasnoalumgeasleın bıi n en un gn ei çl l ei nn mk oersuiyguec rueek ml b iesket ekduilrl.a Bn uı ması ve havalandırma koşullarınıl n oluşturulması dikkate alınmalıdır [9]. 5. Sonuç Mt e emt rl eorpi ool ll ea rni ni çemneysouğ vu en aa tl tıykaspuı bsiosru hatları yaşlanmaya, zayı na ve yanlış kullanıma bafğdlı iz o a la y ­ a rp a c ro k il b m hle a ü m s d a l a e r h a r a m u le e ğ l y e ra d ri a r n n v g a e e g r b e e e t k r i t r a i i ğ r b l i e e b r r . ü i H n y d ü a e k sarlı hatların onarılması genellikle konvansiyonel yöntem olan kazı teknolojileri ile yapılır. Kazılan bö gedeki eski veya hasarlı borunu l n yerine yenisi konulur. Bu yöntemin sosyal ve çevre yönünden birçok vd ae znat avjal anrtı aaj sı gma erivyec ui tntdu irr. mBeu admeazçal ı birçok kazısız yö tir. Sonuç olarak rnetehmabgilietalisşytiornilmteikş­ nikleri aşağıda verildiği gibi ö nebilir: zetle3.2.2. Çevre açısından: Proje es- mak durumunda oldukları zaman a. Klasik kazıl ı yöntem (kazı yapanasında oluşan faktörler çevrenin belirli tehlikelerle karşı karşıyadır. rak hat yenileme), 1 76 Tesisat Dergisi Sayı 134 - Şubat 2007

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=