Tesisat Dergisi 123. Sayı (Mart 2006)

<O o o N -ı:: .. .. V) • PERSPEKTiF Prof. Dr. Nilüfer Eğrican Öğrenmeyi Öğrenmek Teknolojik alanda ve toplum yaşamında meydana gelen değişme ve gelişimlerle, bilgi katlanarak artmakta ve yayılmaktadır. Kullandığımız cihaz ve aletleri tam öğrenmeden yeni modeller çıkmaktadır. gerektiğini bilmeliyiz. Bu da ne istediğini çok iyi bilerek, beynin programlanması ile gerçekleşir. Buradan başarıya ulaşmak için beynimizi programlamamız gerektiği sonucunu çıkarıyoruz. Hedef koymak, hedefe ulaşabileceğine inankendi düşünce süreçlerimizi gözden geçirerek, alışkanlığa dayalı, bilinçsiz davranışlarımı z varsa bunları kontrol altına almayı da öğrenmeliyiz. insan olarak sahip olduğumuz, ama çoBir çok yöntem olmasına rağmen okuma mak, kendini tanımak, beynin her iki ta- ğunlukla önemsemediğimiz kaynaklar ve öğrenme, daha kuvvetli bir belleğe rafının da kullanılmasında önemli et- vardır. Bunlardan biri, zihnimizde gösahip olma ve onu geliştirebilme teknik- kenlerdir. isteklerimiz gerçekçi ise ve rüntüler oluşturabilme, diğeri ise kendi leri tam anlamıyla bilinmiyor. Neyi, niçin, plan yaparsak, emin adımlarla gidersek, kendimize konuşma yeteneklerimizdir. nası l öğreneceğini, öğrendiklerini nası l sonuç alırız. Beynimize açık, net, iyi Bu kaynaklar sayesinde belleğimiz kalıcı kılacağını bilmek kısaca "öğren- yapılandırılmış mesajlar gönderebilirsek, oluşur, kim olduğumuzu anlar, düş kurar, meyi öğrenmek" gerekiyor. onu programlayabilir ve amacımıza yol alırız. Bir diğer temel kaynağımız, ulaşabiliriz. Bireylerin yaşamlarını başarılı bir biçimde sürdürebilmeleri ve yaşam kalitelerini Bir şeyi arzu etmekle, gerçekten istemek belirli bir düzeye getirebilmeleri, öğren- farklıdır. Hedeflere ulaşmanın ve onu meyi öğrenme yetkinliğini kazanmaları ve kontrol altı na olmanın yolu girişken bunu kalıcı hale getirmeleriyle mümkün olmak, elde edilen sonuçları ölçmek, olur. iş hayatında veya meslekte ilerleye- değerlendirmekle olur. Denenen yol bilmek gelişimleri izlemek, sürekli öğren- netice vermezse, başka bir seçeneğe mek, öğrendiklerini kullanmak ve yan- geçilir. Başarısızlık diye bir şey yoktur. sıtmakla mümkün olur. insanlar düşünürken, olayları algılarken, diğerleriyle iletişim kurarken değişik Öğrenmeyi öğrenmede, bireyin kendi temsil sistemlerini kullanırlar ve o öğrenme özelliklerini tanıması, kendi yönlerini ortaya koyarlar. Örneğin, kimi başına öğrenme sorumluluğunu taşıması insan olayların görsel yanlarıyla ilgilegerekir. nirken, kimisi sese, kimileri ise duydukları his ve duygulara odaklanırlar. Beyin, bütün düşünsel faaliyetlerin merkezidir. Beynimizin ancak %1 ' ini kullan- Hangi temsi l sistemini ağırlıklı kullanımakta olduğumuz söylenmekte ve be- yorsak, o sistem düşünce algılarımızı ve yinin yetenek ve potansiyelini keşfetmek için bir çok araştırma yapılmaktadır. Diğer organlardan farklı olarak beyin, kendi kendine öğrenen bir sistemdir. Beyin, iki yarım küreden oluşmakta olup, sağ beyin yaratıcılığın, sol beyin mantığın merkezidir. Sağ beyin hayal gücü, resim, müzik ve ya duyularla ilgili fonksiyonları yaparken, sol beyin matematik, dil, mantık davranışlarımızı oluşturmada yönümüzü belirler. Buna göre bazıları sporda, bazıları müzikte, bazıları sanatta, bazıları bilim vs.'de başarılı olur. Bir dalda başarısız olmak, o yönde gerekli olan sistemin geliştirilmemiş olmasından kaynaklanmaktadır. Bu da, yeteneklerimizin doğuştan gelmediğini iddia edenleri doğrulamaktadır. maddelerin ağırlıklarını, boyutlarını, dokularını, sıcaklıklarını, hareketlerini duyumsama, hissetme yeteneğimizdir. Temel kaynaklarımız sayesinde zaman ve mekan içinden süzülür, daha önce var olmayanı oluşturur, iç gözümüzle görür, iç kulağımızla işitiriz. Zihnimizi görüntü, ses ve duygular oluşturur. Oluşturulan nesnelerde yapılabilecek değişikliklerle bir şeyi algılama şeklimizi istediğimiz duruma getirebilir, olumsuz bir olayı, bizi motive eden bir konuma sokabiliriz. Sonuç olarak; öğrenme, yaşam boyu süren bir süreçtir. Önce öğrenmenin kendisi , başka bir deyişle "öğrenmeyi öğrenme" gerekir. Öğrenmeyi öğrenmediğimizde; daha hızlı ve kalıcı öğreniriz, bilgiyi beynimize yerleştirebilir, unutmayı azaltabilir, hafızamızı güçlendirebi liriz, iç disiplin oluşturabilir, motivasyonumuzu artırabiliriz. Böylece daha az zamanda ve daha az çaba harcayarak, daha iyi sonuç alır, yaşam kalitemizi artırabiliriz. Hepimizin öğrenmeyi öğrenme çabasında olması dileğiyle.. . gi bi işlevleri yerine getirir. Günümüz Prof. Dr. Nilüfer EĞRiCAN kültüründe sol beyin ağırlıklı öğrenme Herhangi bir insan bizim istediğimiz sotarzı, doğal yeteneklere ket vurmaktadır. istediklerimizi gerçekleştirebilmek için nuçları elde etmişse, o insanı modelleyerek, nasıl yaptığını keşfedip, sonuca beynimizin her iki tarafını da kullanmamız ulaşma yolunu öğrenebiliriz. Bu arada 22 egrican@yeditepe.edu.tr

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=