Tesisat Dergisi 117. Sayı (Eylül 2005)

"' g N a >, w ... .. .. .. Analizin örnek çözümü a = 0.5 için Tablo 1 'de verilmiştir. Tablodaki, ölçüm kesitindeki Y ve X hızı değerleri, Şekil 1 'deki sırasıyla Va ve Weı hızlarını; ölçüm kesitindeki hız doğrultusu sütunu, kanat dizininin çıkışındaki akış açısını temsil etmektedir (Şekil 1 'deki ,B,değeri).Şekil 8'de farklı kanat sıklıklarında yerleştirilmiş elips profillerin 70 mis hız altında aerodinamik performans eğrileri gösterilmektedir. Bu eğriler beklendiği üzere, kanat sıklığı arttıkça kaldırma kuvveti ve sürtünme kuvveti katsayısının azaldığını göstermektedir. 3. Fan Tasarımı Yer altı toplu taşıma istasyonlarında kullanılan acil durum havalandırma fanları için tipik parametreler olan 532 Pa (50 m) toplam basınç, 80m3/s hacimsel verdi, 1000 d/d dönüş hızı tasarım için seçilmiştir. Ayrıca göbek çapının dış çapa oranı 0.4 olarak seçilmiştir. Kanat sayısı tavsiye edilen 5-12'Iik dilim içerisinde kalan 7 olarak seçilmiştir [3]. Tasarımda kullanılacak yöntemde elips kanat profillerinin farklı kanat sıkl ıklarında aerodinamik performansları kullanılacağından aşağıda belirtilecek tasarım metodolojisi her kanat sıklığı için fan göbek çapında, meridyenel çapta ve kanat dış çapında uygulanmalıdır. Bu hesaplamaların sonunda en yüksek hidrolik verim veren kanat s ı klı ki arı ku ilan ı lacaktı r. Aşağıda uyarlanan metodoloji verilmiştir: Fan çap seçimi için Eck [2] in optimum fan çapı belirleme yöntemi kullanılm ı ştır. Bilinen bir hacimsel verdi ve basma yüksekliği için hız katsayısı (KH 1 z) aşağıdaki gibi hesaplanır: (6) .W K,11 , = 0.379xNxvH3 = 3.005 • Çıkış-Kesiti Grid Ölçüm kesiti Sep 19.2004 FLUENT 6.0 (2d. segregated. S-A) • Entrance Velocity (mis) Grid 1.00e+01 9.00o+00 8.00e+00 7.00c+00 6.00o•00 5.00o+00 4.00e+00 3.00o+00 2.00e+00 1.00o+00 O.Oôe+OO -0.06 -----,.. ,,---- ..... ., -0.04 -0.02 O 0.02 0.04 0.06 Positıon (m) Sep 19.2004 FLUENT 6.0 (2d. segregated. S·A) Şekil 6. Kanat arka ucundan I kanat boyu uzaklığındaki ölçiim kesiti ve o kesitte x doğrultusundaki hız büyüklükleri. (a) 4.13e+03 3.39e+03 2.66e+03 1.92o•03 1.19o+03 4.54c+02 -2.80c+0 ·1.01e+0 1.75c+0 -2.48e+0 -3.22e+0 Contours of Total Pressure {pascal) Sop 19.2004 (c) 9.72o•0 8.75e•0 7.78o•0 6.60o•0 4.86o•0 4.89o+0 3.92o+0 1.94o•0 9.72e•0 0.OOo•0 FLUENT 6.0 (3d. segregated. S-A) Contours of Stroam Function (kg/s) Sep 20.2004 FLUENT 6.0 (3d. segrogated, S·A) (b) 9.72c+0 8.77e+0 7.82e+0 6.87o+0 5.92o+0 4.970-+0 4.02e+0 3.07o+0 2.12e+0 1.16e• 0 2.13o•0 20 Turba Conıour-total-pressure (pascal) Sep 20.2004 FLUENT 6.0 (3d. segregaled. S-A) • Blado Static Prossuro (pascal) 4.00e•03 3.00o•03 2.000•03 1.00o•03 ••• . "--- 0.00c•OO • ___.....:=====--et::).::)• -1.000•03 -2.00o•03_ ·r -3.00e•OJ -4.00e+OJ -5.00e+OJ. •• -6.00e+OJ : -7.00e+OJ.,__-:-:--------- -o.oo5o.oo4o.oo3o.oo2o.oo1 O 0.0010.0020.0030.0040.005 (d) Stalic Pressure PosiHon (m) Sep 20.2004 FLUENT 6.0 (3d. segregaled. S-A) Şekil 7. a = 0.5, hiicııııı açısı /0°, 70 mis için top/anı basınç konturları (a), hız vektörleri (b) akım fonksiyonu konturları (c) ve statik basınç değerleri (d). Tablo 1. a = 0.5 için X-Y doğrultusundaki aerodinamik katsayılar ve ortalama hız doğrultusuna indirgenmesi. X-Y Doğrultusunda Katsayı ların Ortalama Hız Katsayılar Doğrultusuna indirgenmesi Kaldırma Sürtünme Ölçüm Ölçüm Ölçüm Ortalama Kaldırma Sürtünme Hücum Kesitinde Ortalama Açısı Kuvveti Kuvveti Kesitinde Kesitinde Hız Hız Hız (m/s) Kuvveti Kuvveti L/D Katsayısı Katsayısı Y Hızı X Hızı Doğrultusu Doğrultusu Katsayısı Katsayısı VJ E O derece 0,000 0,025 70,0 0,000 0,00 0,0 70,00 0,000 0,025 0,000 o 5 derece 0,264 0,041 70,0 4,620 ... il 3,78 1,9 70,04 0,265 0,032 8,218 N 10 derece 0,519 0,090 70,0 9,080 7,39 3,7 70, 15 0,522 0,056 9,316 :i: 15 derece 0,718 O, 174 70,0 12,570 10, 18 5,1 70,28 0,725 0,108 6,698 20 derece 0,896 0,329 70,0 15,620 12,58 6,4 70,43 0,916 0,225 4,072 25 derece 1,034 0,533 70,0 17,920 14,36 7,3 70,57 1,076 0,391 2,751 30 derece 1,180 0,756 70,0 20,390 16,24 8,3 70,74 1,250 0,566 2,209 176 ~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=