~ CD .. .. .. ~ (/) "iii ·e, a, C .; ., "iii ~ Türkiye1nin 2023 Strateiik Hedeflerine Göre Fen-Mühendislik Yükseköğretim Kontenianlarına Bakış Bu çalışmada, Türkiye'nin Vizyon 2023 Strateji Hedefleri dikkate alınarak,fen-mühendislik yükseköğretim kontenjanları ile öğrenci yerleştirmede öncelikler ele alındı·---------+ Yard. Doç. Dr. Nihal Saner Kültür Üniversitesi Müh. Mim Fak T ürkiye Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu, 2003-2023 yılları için "Vizyon 2023: Bilim ve Teknoloji Stratejileri"ni hazırlamıştır. Vizyon-2023 Projesi'nin en önemli çıktısı , Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100. Yıldönümü olan 2023 yılında Türkiye'nin dünyada gelişmiş ülkeler arasına girebilmek için hangi teknoloji alanlarında odaklanması gerektiğini belirlemiş olmasıdır [1]. Vizyon 2023'te öncelikli bilim ve teknoloji alanları: 1. Bilgi ve iletişim Teknolojileri, 2. Biyoteknoloji ve Gen Teknolojileri, 3. Malzeme Teknolojileri, 4. Nano-teknoloji, 5. Tasarım Teknolojileri, 6. Mekatronik, 7. Üretim Süreç ve Teknolojileri, 8. Enerji ve Çevre Teknolojileri olarak saptanmıştır. insan sermayesi, iş gücü, becerileri ve bilgisi ile somutlaşan üretici varlık olarak tanımlanır. insan sermayesinin sağI ıklı bir yaşam ve daha fazla refah gibi çok çeşitli yararları olduğu saptanmaktadır. Türkiye'nin belirlenen öncelikli teknoloji alanlarında yetkinleşerek dünya ölçeğinde üreten bir ülke konumuna gelebilmesi, insan sermayesinin niteliğinin yükseltilmesi, bireysel ve toplumsal refahın artırılması için, öncelikli bilim ve teknoloji alanlarında çalışacak nitelikli insan gücünü oluşturması gerekir [2]. 46 Bazı OECD ülkelerinde kamu ve özel kuruluşlarda çalışan yükseköğretim mezunlarının alanlarına göre oransal dağılımı incelendiğinde, 2002'de Türkiye'nin eğitim alanında% 27,2'Iik oranla birinci sırada olduğu; tarım, matematik, istatistik, bilgisayar, fiziksel bilimlerde OECD ortalamasının üstünde olduğu; sosyal bilimler, iktisat, işletme, hukuk, mühendislik, sağlık ve biyolojik bilimlerde OECD ortalamasının altında kaldığı görülü_r. Veriler, 2012'ye ve 2023'e gelindiğinde Türkiye'de hangi alanlarda istihdam ihtiyacı olabileceğini göstermektedir (Çizelge 1). Fen ve Mühendislik Lisans Bölümleri Kontenjanları Türkiye'nin öncelikli teknoloji alanlarına göre gelecek on yılda oluşacak insan sermayesi hakkında fikir edinebilmek için, mühendislik, fen, teknik eğitim ve eğitim fakültelerindeki ilgili teknik bölümlerin kontenjan ve yerleşen dağılımı önemlidir. Bunun için 2004 ÖSYS'de öncelikli teknoloji alanlarında Çizelge 1. Bazı OECD ülkelerinde Kamu ve Özel Kuruluşlarda Çalışan Yükseköğretim Mezunlarının Alanlarına Göre Oransal Dağılımı (2002) (2). Ülke Belçika 6.8 'i: ; CI) - 11),E CI) ·- aı = .c 14.1 Danimarka 12.3 14.4 Fransa 9.4 17.0 Almanya 8.0 14.7 ltalya 7.4 13.1 Japonya 5.8 18.2 Kore 5.2 21.4 ispanya 14.2 10.0 lsveç 17.7 5.5 lsviçre 11.2 11.9 Türkiye 27.2 11.3 lngiltere 11.4 16.4 A.B.D. 13.2 14.4 ~ üi '5 C: aı r. :::ı ::E E ;: {!. ~ ;E, "' CI) 35.7 3.3 12.1 2.9 14.1 23.5 1.9 8.9 1.5 30.7 38.6 3.1 12.5 0.3 2.7 27.4 1.8 17.6 1.9 15.2 36.6 4.6 15.2 2.0 13.2 36.8 1.8 21.2 3.3 5.7 22.3 2.9 27.4 2.6 7.1 32.9 3.6 14.3 2.9 12.0 21.1 0.9 21.7 0.9 22.8 33.6 1.4 14.6 1.4 11.6 23.5 2.3 11.8 4.5 8.8 29.5 1.1 10.1 1.1 12.4 41.4 3.5 6.3 2.3 9.6 4.2 3.0 3.0 2.3 5.8 4.9 3.4 5.0 3.3 1.6 4.7 4.7 2.1 3.5 2.5 3.1 2.7 2.3 3.6 4.0 2.0 4.9 6.2 4.8 3.7 1.4 !~ ... "' >, .:. en "' ·- "' ın E -; aı .. .. ın :§ı "'·- ai :E 1.0 2.9 0.6 1.1 2.5 3.0 1.7 3.3 2.0 0.7 4.7 4.7 1.9 3.5 1.2 3.2 0.5 3.8 1.1 5.2 2.8 1.0 1.4 5.7 0.9 3.4 ~
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=