~ 1,2 ~ ,m- Ns, ,5 2 1,0 1 1 2p, 1,01 1 T ~ "iii Q) 1 -e 0,8 ro ı\ 1 o [ 0,6 " V) 1\ E! ~ g- 0,4 o "'- 0,2 " 1,0 1 0,8 ' 1 "iii .2ıı.sl0.~ ' Q) .c 1 1 ıı ~ 0,6 o ; 1 1 C o 2ıı~o:~ >, 1 i V) 0,4 E! C. Q) o 0,2 ---- o 0,01 0,1 1,0 10 100 1000 0,1 X !Şekil 5. 1 !Şekil 6. 1,0 2pi,0 Ns d 2p 0,6 1,0 TJzr o.~ "iii 0,8 ~~ Q) 2p=\ .c ro o 0,6 I\ C o 2p o, 1 >, V) ~ 0,4 0,8 "iii 2p o, Q) .c ~ 0,6 21,jı, o Q) o ~ 0,2 p~ -- 1 1-r-- il) o o N .. o cii :, >C) < 'iii ·e ., o iô .. "iii ~ o 1 1 0,01 0,1 1,0 10 X !Şekil 7. aynı zamanda da debi ve çıkış basıncı da düşecektir. Bu basınç düşüklüğü, geçici rejim sürdükçe artmaya devam eder ve bir noktada minimum basınca erişilir. Bundan sonra basınç tekrar yükselir. Boyutsuz halde minimum basınç oranı, Jı . = Hınin nıın Ho (8) şeklinde ifade edilir. Depresyon darbesi ise minimum basıncın statik basınçtan ne kadar aşağıda olduğunu boyutsuz şekilde ifade eder ki bu da (7) denklemindeki basınç darbesine benzer şekilde, , Jı . = H O - Hnıin h (g) '-' ının H O = 1 - ınin .bağıntısı ile tan ı mlanır. Bu büyüklüğün tam santrifüj pompalarda, 2p'nun 1'den büyük değerleri için volan sayısına göre değişim eğrileri Şekil S'te verilmiştir. Bu diyagramda, sahanlıklar net olarak gözlenememektedir ve bir kritik volan sayısı yoktur. Ancak, çok küçük volan sayıları için bir limite gidildiği oldukça yatık eğri parçaları mevcuttur. Benzer şekilde Şekil 6'daki diyagramda rijitli176 ı-,- 1 100 1000 1 !Şekil 8. ğin 1'den küçük bazı değerlerine ait eğrileri vermektedir. Burada sahanlıklar çok net görülmektedir. Sahanlık yüksekliklerinin rijitliğe göre değişimleri dışında, bu eğriler genel olarak basınç darbeleri eğrilerine benzemektedir. Ayrıca diğer bir nokta da şudur; volan sayısının artması burada daima pozitif etki yapmaktadır. örneğin Şekil 2'deki hörgüçlü eğrilere burada rastlanmamaktadır. Volan sayısı arttıkça depresyon daima azalarak gitmektedir. Özgül hızın etkilerine gelince, bunu görebilmek için heliko-santrifüj ve eksene! pompalara ait çıkarılan iki diyagram Şekil 7 ve Şekil 8'de verilmiştir. 4.1. Sahanlık yükseklikleri Dikkat edilirse, basınç darbeleri eğrileri ile depresyon darbeleri eğrileri genelde birbirlerine benzemekle birlikte bunlar yukarıda işaret edildiği gibi sahanlık yükseklikleri bakımından önemli bir fark göstermektedir. Depresyon basınçları halinde rijitlik arttıkça depresyon darbesi artmaya devam eder. Başka bir deyişle, kolon rijitliğinin artması minimum basıncı azaltır ve daha tehlikeli durumlar doğmasına ve boru için1, ,,Ns=B~II~ 2 = ' 1,0 X 10 100 1000 lx=o J ! 1 } 0,4 1~.=;t~- o.2p - ot-- - -0.2~ 0 - 0,4 1 1 0,8 1,2 2p 1 Şekil 9. ------ı 1 deki yüksek noktalarda kolon kopmasına sebep olabilir. Bu gibi hallerde hava kazanı koyarak depresyonu önlemek gerekir. Minimum basınç oranlarının ikiro'ya göre değişimleri (2p < 1 halleri için) 3 değişik özgül hız için elde edilmiş ve Şekil 9'da gösterilm iştir. Bu diyagramda, özgül hızın etkisi bakımından beklenmedik bir nokta göze çarpmaktadır. Maksimum basınçta gözlenenin aksine, burada özgül hızın büyümesi su darbesini artırıcı yöndedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=