Tesisat Dergisi 114. Sayı (Haziran 2005)

Yrd. Doç. Dr. İlker Eren Balıkesir Üniversitesi Müh. Fak. Mak. Bölümü 1989 yılında Balı kesir Üniversitesi Makina Mühendis liği'nden mezun olan İlker Eren, 1993-1995 yıllarında aynı üniver sitede yüksek lisansını tamamladı, 2002yılın da da doktor unvanını aldı. Halen üniversi tede yardımcı doçentlik yapan İlker Eren'in otomotiv alanında yayımlanmış yazıları bu lunmaktadır. ÖZET---� Projelendirilmiş ve teorik olarak ölçülendirilmiş bir klima kanalının akış siınulasyonu ANSYS-FLOTRAN (CFD) ile gerçekleştirilmiştir. Menfez/erdeki akış detaylı olarak incelenmiş ve havanın dağılımındaki problemler tespit edilmiştir. Akışı düzenlemek amacıyla menfezler yeniden boyutlandırılıp modifiye edilmiştir. Aynı koşullarda tekrar simule edilen yeni klima kanalındaki akışın düzenliliği tespit edilmiştir. 86 Klima Kanallarındaki Menfez Tipleri ile Öl�ülerinin Akış Dağılımına Etkisi ve Akış Simülasyonu 1. Giriş Kapalı ortamlarda çalışma şartlarının iyileştirilmesi, verimliliği direkt etkile yen bir faktördür. Teorik hesaplama yöntemleriyle genel bir boyutlandırma yapmak ve her bir bölgeye gerektiği kadar iklimlendirilmiş havayı sağlamak mümkün olmakla beraber, tasar lanan klima hattında, özellikle hava kaynağına yakın olan ve kanal sonuna yakın bölgelerde oluşabilecek olum suzlukları öngörmek mümkün değildir. Bu ve benzeri olumsuzlukları önceden tespit edebilmek önemli bir husustur. Aksi taktirde dizaynın, imalatın ve montajın bitiminden sonra, kullanım esnasında tespit edilen bu olumsuz lukların giderilmesi çok zordur. Bu ne denle, bazı kritik bölgelerin akış simu lasyonunu önceden yaparak geri besleme yapmak gerekebilir. Bu simulas yon, Sonlu Elemanlar Yöntemi mantı ğına dayalı olarak çalışan ve "Hesap lamalı Akışkan Dinamiği" (Computa tional Fluid Dynamic-CFD) modülünü bünyesinde barındıran mühendislik programlarıyla gerçekleştirilebilmekte dir. Bu tür hesaplamalarda, sistemi doğru bir şekilde modellemek, analiz tipimize uygun sonlu eleman tipini seçmek ve sınır şartlarını iyi belirle mek, doğru sonuçlara ulaşmakta önemli aşamalardır. Hesaplama esnasında, hata payını yükseltecek derecede bilgisayara yük getirmemek amacıyla sadece önem senen lokal bölgeyi modelleyerek analize tabi tutmak, güvenilir sonuçlar elde etmek için büyük önem taşımaktadır. Bunu yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan biri, sistemden koparılarak lokalize edilen bölgenin sınır şartları komple sisteme uygun olmalıdır. Aksi takdirde analiz edilen bölge sistemden bağımsız ve kendi içinde hesap doğruluğuna sa hiptir. Bu aşamada iyi bir Sonlu Ele man Hesaplayıcısı ve Paket Program kullanıcısı olmanın yanında, tesisat ile ilgili gerçeklere de hakim olmak gerek mektedir. CFD programlarının avantajlarından biri de, akışkanın kanal içindeki hare ketine vektöre! olarak hakim olabilmesidir. Bu sayede, alçak basınç oluşan bölgeler, ani basınç değişikliğinin do ğurduğu ses açığa çıkaran ve enerji kaybına yol açan türbülans bölgeleri de tespit edilebilmektedir. Bu çalışma da yukarıda sayılan tespitlerin yanında havanın menfez çıkışındaki vektöre! hareketinden yola çıkılarak ortama yayılışındaki problemler de ön görülerek geri besleme yapılmaktadır. Teorik hesaplamalarda dikkate alınan ve önemsenen husus menfezden çı kan havanın debisidir. Oysa havanın çıkışından itibaren aldığı yol dikkate alındığında, çıkan hava miktarı istenil diği gibi olmasına rağmen, taze havanın menfez altından farklı yelere yö neldiği gerçeği ortaya çıkmaktadır. Bu olumsuzluklara yönelik henüz dizayn aşmasında çözümler üretmek, sonra dan gerçekleştirilecek pahalı ve rahat sız edici çözümleri ortadan kaldırabilmektedir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=