il) oo ·;;. �� ·;;; 'c, . ,,, ·;;; � Şekil 8. Adapazarı - Giriş katı ticari amaçla kııllanılan bir yapın111 yıkılması (17. 08. 1999 - Kocaeli Depremi) (20} A B.A. -7..-.-..-._.._' " : ,�.. ...�. .".' :'.; : .".: .-.r : perde B 1 1 l ] ] l Rijit olma yan ce r e el. 1 l 1 1 C Şekil 9. Yumuşak kat oluşumundan kaçınmak için mimari tasarımda ortaya konabilecek çözüm önerileri [ I]. Şekil 1 O. Düzce lisesi - Kısa kolon etkisi nedeniyle, bant pencerelerin iki yan111- daki kolonlar üzerinde hasarlar 17. ( 08. 1999 - Kocaeli Depremi) [10}. A e a m d t r a e k a h t i y n a ri a k b b i p g r a l e ç s a i ö t n t i z r l v ı i ü l e y mm a e k p ş s o ı e i l m a k i p r l li e ı d a n k i r d o ! (i l l Ş u a p ş e t a a t k r u s ç il y r a uo 6 la l nmr l ı ana rl abi l rei rı ). Derz 3 ğ y g o i e . n 1 n n d . ui eşnl i mak l i ben ari mi ğ bul ı i mtoi şl uiökpl ç, büdl l oeekrpi l rayeremı nr aydl öme nf aoekrt tmma aed slı ri . 2. Düşey düzlemde simetri ve dlDi küül ezş eepnyl lai dlni küdzül ezml edmei ndeügzöernes di zal i hka goel un me l symuaazpkdı t uah rda. sı rD.a Bür l zaü yer ı ün dks ai dz eloi ğpr airnen mtbı lol ı eybr dui çteui mhn ada sega aör l rrate ol raı l nur ı şsn tı kuyl ğı akut l aagygöevr rüei l mçdeüekşki letmeyde ai l rer r(aŞi n keoekl dsi l iut 7lğeur i kn ad te ) m a m nu y e u n n ş ı y f s k r ı e ğ e a b k ı t l e a l m a b n r a s i ı t n l g a a , e r s ı d rn a i i a ğ l ç ın e e y m r k o a i n l l e m o a r r e a ç m k l a a an r o l ı l v k u d e ş a e t t p g . u l a l e B r a r u r s u l i a l l sGmı e, a rnf i al l mar rkeı nl ı y ı yeğütı kkl mi ss eai nkl adl irkeı toekr ktaai l dmyaaanl pakı raı pnl dadı rraçı l nmadl aaı r . (pr Şı anerı nçk ai dl l ai7l ar at a sb yöol ünnl amr ei lsei ti al en ı smal ığ vl aen ab ba si l ii rt ). Y k b 3 a e . u 1 ç n m . ı z 3 n u e . m ş ra Y a k k u k ı m l k m - a F u t a a ş la k r a r k , k l y ı k a k a a p t t ıl l a a o r r l ı ın u n ş k r u i ı j s i m t m li u k e n l n e d r va i e n ni yvö aen etümal kml i eahmmai ezs dan reçkösakı kymnl ı eka skl ai l naegr ı önnzde l ade nemn lbei orni l dea innr (Şekil 8). Yumuşak kat oluşumuna yol föaozçneakl nsl i i kyeol enn eyöl avnpeeı l mga örl riı ns se zel esb emebpi enl pe kl readr dtel ean nr ı bdn ioı rni vml aeya/ ı vl aeür yı sdat ı r kd. aaDthel aapr rayeümok rseaet nkk l i aso i l naderaahbkaa tğasl ı saoayl radl araanmk yapının yapacağı toplam deplasman, binanın bütün yüksekliği boyunc lüştürüleceği yerde, yumuşakkatadbiyöe t t a a d nı ı m r. l Y a ı n k a ı c lonların ucnuı kndadet apükrzei ekmr oi l nepdrmed aeol ar bt rauay kabaaçt ğl ı akl rmı , okal ako oşr arutkma yyuıakn ıakl moeannakgbt eai l lde ı or l lamr .a Yk u imç i un ş at ak skaar tı mo dl ua cek en önemli çözüm B ömn enaerbir eit sani sz, aeb rür ı mkt üı dl nı ankmoaratt l asayı rdaı nı rk. roiBj ni tual i bğaii mlneican eçbkl ai rbbmai rzii ı çt öYyzaaü mtbaoyöynrui ej ti rtl lial i eğr riı inn aı , nşk ado ğel oı ğdni aşt tayi rsei al rerar ı el mmk aı nakı rnttat vıdr eıı rl -. ması (Şekil 9A) t Yatay rijitliğin cephe veya c sl ai nndı l ea rpaekr daer t tvı er ı yl ma adsoıl g(uŞ edkuievl ap9rhBl ae r ) g k e u r l it Üst katların rijitliklerinin, esnek c k(hŞeaeteıknl ei l mr9i jCai t nl i kl a r sı ek vu il yl aensı li an rea ki n, yd ui rmi l mu şeeapski ) 3.1.4. Kısa kolon etkisinden kaçınmak-Kolonların serbest l l r b Ü a a id o l r r k d a i y r e a . l ym a K o s r i ı z ı ıl s k n d a a l ı ı e ç k a k a la yo k n n l ı o g s tı n a ö a u s r o z ü k a l u l u o e rn ı şl n m o l u u n v m h k e o a t u ö a t l, u a n ö k ş l e a z ı u l m r e mm ın l l l i a u i d k h k a ly a e n s a a a p b y r i ı ddn ı ei ğkedarat khı noa kl oaonzl loaonr l l aaa nroı rkaaornal loas nı nbl ader al i ür kgzoi enl roi snnedbveoi y yveue del oel enf mol ararmnüal azsreyı rot i annrdl aaefr ı ı nodkr aıt san my eaenngç eı dkl il meğ neaerk ntyakadopı rı (Şekil 10). Geçmiş depremlerdeki hasarlar inc lgseı ökn rldıüki l ğlmai neşdkuet e, ddkui rı rsuam kl aor dl oan oor tl ua yş au mç uı knt uı eğnı t Aralarında bant penc t t G d l M a u a r e ğ l r ü e u d z r i i v e k v e r o e i n n l o a d sn s e a l m a , ğ r a a ü k n z a lı e k tl r l a a in r r ı e d ı t n r e a e ı , ş t le ı a y r ş a in ı n y a k b n u o l l u k o n o n t lüKozanedl areirnmdüeezl ei. kr ian tdl aer, a r a s ı n d a k i k o l o n l ar YöD nua evp maı l ral evr de kakaokçl ı oı snnaı l makr aoa slsoı ı nn öa noeel zur i şi l l eumbmei l kue tnnedtdüai rrn. dpeenbir malzeme yerleştirilmesi, bant cerelerin olacağı katlarda, perde tyı ramdaakd(oŞl geuk idl u1 v1 aAr) r i l e r i n b u l u n d u ğ u kl a,oratl tasamkkaiakt kor ialjoitt nlvi ğleai nrgiı naalrerti jitliklerini eşitlemek (Şekil 11 B), merkil il. Kısa kolon etkisinden kaçınmak için mimari tasarımda ortaya konabilecek çözüm önerileri [l}. Şe 116
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=