� • Prof. Dr. Nilüfer Eğrican PERSPEKTiF Meslek Se�iminde Makina Mühendisliği it) oo "' IJ) " M � " C/l Üniversite giriş sınavlarının yaklaştığı şu günlerde, meslek seçimi çokönemli. Gerçi uygulanmakta olan sistemde öğrenciler puanlarını öğrenip, sıralamasını yapıyor ama, kişilerin, yaşantısı boyunca 30-40 yıl hatta bazen çok uzun yıllar çalışacağı mesleği, sınav sıkıntısını atlatıratlatmaz kesinleştirmesinde yarar var. Biliyorum okurlarımın, tesi ların birçoğu ( %s9a8t'sie ) k m t a ö k riü nnad me çü ah l eı şnadni si. Ben de, bu sayıda sizlere, 8 yaşında karar verip gerçekleştirebildiğim, çok sevdiğim mesleğimden, "Makina Mühendisliği"nden ve "Makina Mühendisliğinin yeni alanlarından" ve eğitiminden söz etmek istiyorum. Bilim, teknoloji ve endüstriyel üretimin arakesiti mühendislik alanlarıdır. Makina Mühendisliği ise bu etkileşimin en belirgin olduğu alandır. Maki hendisliği çalışma alanlarından nbaazMılaürı Makina Tasarımı ve imalatı, Robot Teknolojisi, Otomasyon, Enerji Üretimi ve Kullanımı, Taşıt (otomotiv, uçak, gemi) Sanayi, Petro-Kimya Sanayi, DemirÇelik Sanayi, Tekstil Sanayi, Cam ve Seramik Sanayi, Gıda Sanayi, Projelendirme ve Taahhüt İşleri, Eğitim Hizmetleri şeklinde özetlenebilir. Bu alanlarda Makina Mühendi leri; stasarım ve imalat, bakım ve onarım, eğitim ve araştırma, proje hazırlama, kalite kontrol, ürün geliştirme, pazarlama gibi görevleri üstlenmektedir. Mezunlar özel sektörde, büyük kamu kuruluşlarında çok geniş çalışma olanaklarına sahiptirler. Anlaşıldığı gibi Makina Mühendisliği temel olup üzerine Endüstri, Bilgisayar, Tekstil, Gıda, Biyomedi lojiler, İşletme, Finans k g ail b , Ni ay nü ok tseekkn ol i sans programları kolayca inşa edilebi mektedir. lKısaca, sıraladığım yüksek lisans programlarını sunan bölümler, Makina Mühendislerini kabul etmektedir. Bilgisayar teknolojisindeki gelişmeler, maki na mühendisliği mesleğinde yeni a B lanların doğmasına neden olmuştur. ilgisayar destekli tasarım (CAD) çizim 24 tahtasının tarihe karışmasını, çeşitli yazılımlar, makina mühendislerinin en kompleks teknik problemlerinin, en verimli ve en hızlı bir şekilde çözmelerini sağlamıştır. Biyomühendislik, informatik ve nano teknoloji uygulamalarının birçoğu makina mühendisliği içindedir. Örnek vermek gerekirse ing" , "Virtual Realit y " , "" lMmeacgheaPt rr oo ncie c s s s " konuları bilindiği üzere, sadece bilgisayar veya elektronik mühendisliğini ilgilendirmez. Bu konuda çalışan maki disleri, na mühenbaşta savunma sanayii olmak üzere, ilaç sanayii, bilgisayar oyunları, şehir planlama, iş planlama, bi dikal uygulamalarını yapmakta y d o ır m la e r. Yüksek teknoloji içeren nanoteknoloji sayesinde maki na mühendisleri çok küçük (mikro ve nano boyutlarda) makinalar, tıbbi cihazlar dizayn edebilmekte ve üretebilmektedir. Ayrıca disliğinde doku mühenmodelleme ve simülasyon işlemleri, bir makina tasarımına benzer şekilde, makina mühendisleri tarafından gercekleştirilmektedir. Ülkemizde makina mühendisleri yeti tiren birçok bölüm; şbilimsel ve teknolojik alanlarda çalışmalar yapan diğer kuruluşlarla yakın işbirliği içinde ve endüstrinin gelecekteki hedeflerini de gözeterek daha nitelikli beyin gücü yetiştirmek çabasındadır. Burada öğretim kadrosu ve alt yapı önemlidir. Böylece mühendisler, t y ü e m t güncel olanaklardan yararlanarak iştirilebilirve dünya pazarında dışa bağımlı olmadan rekabet edebilecek, kaynaklarımızı bilimsel yöntemlerle en etkin biçimde ürün ve enerji rebilecek nitelikli insan kayyendağöınyüaşrtaü tılmış olur. Eğitimde öğrencilerin sosyal yönden de gelişmesini sağlayacak etkinliklere önem verilmelidir. Klüp faaliyetlerinin yanı sıra sanayicilerin davetli konuşmacı olduğu konferanslar düzenlenmeli, öğrencilere sanayiciler ile bir araya gelerek mesleği yakından tanıma fırsatı yaratılmalı, dört yıllık eğitimlerinde neler yapmaları gerektiği ve mezun olduklarına onları nasıl bir mühendislik beklediği öğretilmeye çalışılmalıdır. Ayrıca bu çalışmalara ek olarak öğrencilere lisans eğitimleri sırasında sanayi l a r ı d a doel uuşyt ug ruul al mmaal-ısdtıar.j yapma olanakLiselerde meslek tanıtımının yeterince verilemeyişi veya eksi niyle, öğrencilerin yöknloelnmdair silı mn ee ldeer i sağlıklı olmamaktadır. Ailelerin bilinçli / bilinçsiz çocukları üzerindeki baskıları çoğu kez bu sağlıksız ortamı olumsuz yönde etkilemektedir. Sonuç olarak, eğer öğrenciler ileride "mühendis" olmayı hedeflemiş ise temel bir mühendisliği seçmelidirler. Makina Mühendisliği en uygun çözüm olarak görülmektedir. Zira mühendislik eğitiminde ilk iki yıl öğrencilerin düşünceleri berraklaşır. Öğrenciler hangi mühendislik alanına ilgi duyduklarını anlarlar. Böylece kina mühendisliğinin geni zesi içinde kendilerine b ş olan ye m lp a air alan belirler ve bu alanda yüksek lisans çalışması da yaparak, bilgilerini ve becerilerini derinleştirip uzmanlaşabilirler. Maki disliğinin elektrik-elektronik, n b ail g Misüahyeanr , sistem (endüstri içinde olmak üzere) gıda, tekstil, biyomedikal, inşaat, mi marlık vs. ile arakesiti olan alanlarından birini seçip, yaşantıları boyunca başarılı ve mutlu olma şansını yakalayabilirler. Tüm öğrencilerin, daha geniş düşünme, kendilerini kısıtlamama, ileride disiplinlerarası çalışma yapabilecekleri temel dallara dayanan eğitimleri tercih etme, ümidiyle . . . Prof. Dr. Nilüfer Eğrican egrican@yeditepe.edu.tr
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=