� 7l >, .. M . . . . . . -.. 'iii _J •• •• •• GORUNUM ► Bilgi Toplumu Bireylerin neden, niçin ve nasıl rını kendi kendine sormadığı bi s r o to ru p lla umun bilgi toplumu ol sızdır. İnsanoğlu n u n a taebşiil mveetsei ki me rki ab nu luşundan bu yana geçen asırlar içinde yaşadığı evreler, bilim ve teknoloji birikimi sağlamış; kazandığı kültür ve deneyim, ekonomik düzey ile birlikte bilgi toplumlarını oluşturmuştur. Avrupa'nın 300 yılı aşan karanl virlerinin totaliter baskısı, Fransııkzdİehtilali ile demokrasiye yönelmiş; Birinci ve İkinci Dünya Savaşları'nda mil larca kaybın acıları ile Batı ülke yle on ri, bilgi toplumu olmaya hedeflenmiştir. Amerika ve Japonya gibi ileri ülkeler bir kenara bırakıldığı takdirde görül ceği gibi, gelişmekte olan ülkeler e in gelişmiş ülkeleri yakal lumları bilgi toplumu a m olamçaaybaa szıot rola pmaktadır. Geri kalmış toplumlarda bireyl yu, havayı, toprağı anlatamaz,edree,nsizui, bul s ı nuı zt u. ,Oynalağ rmiuçriun , zraümz gaanr ı vtea nuı tzaumnalu z k mefhumu yok sayılır. Işık, ısı, sıcaklık, rutubeti ismen bilirler. Dünyal çük, çevreleri dar, geçmişleri ku a r r u ı , s k a ü natl arı ilkel, iletişimleri yetersizdir. Sağlık ve hijyene inanmaz, mikrop ve bakteriyi bilmez, afetlerden sakınmaz, sıradan yaşarlar, kadere inanırlar. Toplu yaşam düzeyinde kurallar örf, adet ve kültüre daya!ı kamusal bir yaptırım olmakla beraber bireylerin gelişiminde eğitim esas alınmalıdır. Aile görgüsü ve ail lik döneminin ön eeiğçiitiymaişasamy,ıblm eb a e k k la 18 Celal OKUTAN beraber, çocukların 7 ila 17 yaş arası Bu tür eğitim, çocuğun yaşamında eğitimi sosyal ağırlık kazanmakta, dikkat edeceği temel ilkelerin yanı sıra bireylerin bilgi sahibi olmasında, kişilik kazanmasında önemli rol tadır. Bu tür eğitim, öğretoicyinvaemauyk gulamalı eğitim olup, insanlara bilgi ad ek tnaer ymi ma kkt aa ,z at enkdnı roml oaj ki yt ia ,gaöysrtıec rambei rket ye , lere çevreyi tanıtıp, renkleri, açıları göstererek, kişilikl tedir. erini geliştirmekİlköğretimde çocukların bir endüstri yerini görmesiyle üretimi tanıması, bir müze gezisiyle sanat ve tarihe sahip çıkması, doğa ile ilişkisinde toprak, su, hava ilişkisini anl mini bilmesi, ulaaşmı maı s, ıt,ryaafişğai, mgıındaönvee tüketim usullerini öğrenmesi, bakteri, virüs ve mikrobu anlayıp önlemlerini alması, bebeklikte leylek tarafından dünyaya gel mediğini anlaması çok önemlidir. Avrupa'nın 300 yılı aşan karanlık devirlerinin totaliter baskısı, Fransız İhtilali ile demokrasiye yönelmiş; Birinci ve İkinci Dünya Savaşları 'mla milyonlarca kaybın acıları ile Batı ülkeleri, bilgi toplumu olmaya hedeflenmiştir. Amerika ve Japonya gibi ileri ülkeler bir kenara bırakıldığı takdirde g o ö l rüleceği gibi, gelişmekte aülkneleürlikyelerin gelişmiş akalama çabası toplumları bilgi toplumu olmaya zorlamaktadır. yangından nasıl dan nasıl k o r u n a ckaağçıancı ,adğeı npır,edmu ma naı nn da neler yapacağını da öğretir. İ l öğretim sonrası eğitim, gençlerin bili k m ve teknoloji il nomik değerle e r i t a a n n ılşa mm aa ss ıı , sdoesmy oo-kerkaos i ilkelerine dönük bilgi toplumu olma hazırlıkları sayılabilir. Bu dönemde eğitimde ayrıntıya girilir, gençlerin kitapla haşır neşir olarak, gençlerin kendi eğitimlerine katkıları sağlanır. Teşvik edilir, önleri açılır, kendilerine güven duyarlar; bu tür eğitimin hedefi, kişileri mesleğe yönel gılarını güçlendirmekt t i m r. e, değer yarBilgi toplumu öncül timi ile sağla n ı r . B u üeğğüitiümnimveerssliet ek i eyğai şam maratonunun başl versitede gençler temela b n i glg ıc ile ıd r ı i r n . y Ü a n n i ı sıra; öğrenime esas kaynakları tanır ve hedeflere yönelirler. Hayat boyu mesleki yaşamın yarışmacılarıdır. Kendi gelişimlerinin yanı sıra topl mun liderliğine soyunurlar. l line bir eğitimde kazandık nterdisip u ları vasıfları, multidisipline bir gelişimle uzmanlığa yönelirler. Bilgi toplumunun temel si olurlar. Topl umda miktarları o ö n ğ d e a bir olan bu eğitimli insanlara hal venir, inanır ve onlardan hizmet bekkgle ü r. Güçlü genel bilgil manlık alanla r ı n dearki ni idneynaenyıi ms ılrear i uvze uygulamaya dönük hizmetl kar. Karşılaştıkları sorunlaerrıi aönneındçaı çözerler. Mesl ren perokfieçsi eyğointeiml bi si re ,u yz amşaanml ı ğbao yyuö ns eü liktir. Sosyal bil le süslenen, biligmi , vgeö rt ge ük nvoelo d ji e i nle e y g i e m li-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=