E. Cüneyt BULCA TAilcaarrkeot(Aalrrier Sanayi ve Ürün Yöneticisi - Pompa 1993 yılında Kara deni::. Teknik Üniver1!::::=�..a!!a=!aaaa!!!!a!I sitesi Mak lıendisliği'nden ıııe::.un olan Bulca,i n11e yMıll ü ık meslek yaşamında, son 7 yılı Alarko Car rier'da olmak ü::.ere ıııakiııa mühendisi rak farklı görevlerde bulıınınuştııı: Bu o l l c a a şirkette halen Dalgıç Pompalar bölümünde ürün yöneticisi olarak çalışmaktadıı: OZET---� Dalgıç pompa motorları, dalgıç pompa endüstrisini etkileyen en önemli belirleyicilerdiı'. Su soğutmalı, kafesli asenkron motor tipinde olan dalgıç nıotorlaı'. kullanım maksadına göre farklı çaplarda iiretilıııektediı: Verim ve güç katsayısı değerleri. kuru tip motorlara nazaran daha diişiiktiit: Çalıştıkları işletme şartlarında nıarıı::. kaldıkları elektriksel riskler diğer motor türlerine göre oldukça fa::.ladır. Marıı::. kalınan elektriksel risklerin bir kısmı şebeke ile ilgili iken, bir kısmı da olumsuz işletme şartlarından kaynak!anmaktadıı: Dalgıç pompalar kullanım maksatlarına göre, senede 1000 ila 3000 saat arasında. halla proses suyu temininde 3000 saatten de fa::.la çalışırlaı: Pompalarda, ÖBM (Ömür Boyu Maliyet) anali::.ine göre eneıji tüketim maliyetinden sonraki en biiyiik parametre, bakım ve onarım (servis) giderleridiı: Bakım ve onarım giderlerinin a::altılması için, işletmelerdeki elektriksel risklerin iyi bilinmesi ve bıı risklere karşı doğru kontrol sistemlerinin kullanılması gerek/idi,: 190 Dalgıç Pompalarda Hatalı Kullanım Sonucu Oluşan Elektriksel Problemler 1 .Giriş d d D o i a ğ ğ l i g n ru ı d ç e b p , i r o k y m a o r p l ş v a ım e il r ı e z m a ie l g e v i n l e i a s k ı r k o ız r ç u a ı m l k a a a r n i s n n i c s e e t d e le e m n n i , snei nç ikl mu li şl a noıll mm aa smı dı şı r.oAl mşaasğı ı dvaekyial i shtaetdael ı teenritlmemeketlemdoirt.or arıza sebeplerini göst Aşırı yükleme % 33 t Agresif atmosfer % 16 t Faz hataları % 16 tt YSuatsaıkclaakmlığaı hveatahılzaırı(d.pompa) % 1 2 % 11 tt ÇR eo şt oi t rl i hhaat taal al ar rı %% 7 5 Yg ı ul akraı nr ı dd aa kai şhı raı t ıasl ıanrmı n açyoağyuo, l maoç taocraskat ırr . Ağ ey rr ı cöan edma ll gi ıaçr ıpzoamr pi sak lme roi tşournl al ar ır di çıirn: d i t Ss iünri ne kçl ioakşaı rlıt ıynüdka vçeaylaı ştmaas a, r ı m d e b i t kRaoyt no ar kh haat at al al ar ır ı ,( bs aü rl at mn se , bkoi l zi t ul eknl mu ğeu) ,, tt VDoülştaüjk dveonl tgaej sai zl tl ıi ğn di ad uçr au lmı şum, a , tt ÇFaezşiktlai ynbeı ddeunrluemrleu, pompanın aşırı t vd Yi u ü r r k s/ s k a e a y k lk ı s d ı y e n a a v p ir gm s ö a a re y sı ı ) , , - 2900 (düşük det yı saı nn md ua ryuamyl ao rl (avçi sakno zeilteek, tpr iak rstei kl üol lvms a. ) , il mHaatsaı lıy ampoı lnatmaja-ymeatesrı lidmu routmoru ,soğut t Yüksek kuyu suyu sıcaklığı. Tmüemn i nb ub oi r l uf omnskuszi yl uoknl au r ,o tl ae rr amka lmyoü tkol er unn Montsinger Kanunu +5 +10 +15 +20 Aşırı ısı (°C) Grafik 1. Moıor sargılarındaki ısı artışma karşılık motor öıııriiııiiıı değişimi. ed lee katzr iak sl me laösmı n raü nn üend ednr aoml aact iakkbt iırr. bEi çl ei mk tYr iaksma soı t oi l rel aşr öı iyçli en ibf ua ddeu reudmi l mMeoknt tesdi ni r g. e r d yŞ a a e r k k ıy i i l a a d r e a t ız ş 1 a O sl od °C ı n ğ u ' ı l i c g k u ö b , r i ü m r l m m ot o e o t k r o t ö e r m d si a r r . r ü g S n ı t üa ıs n n ı y d s a a ın r r t ı ed en ev rr ej i pkaens oi clial er rı ml e ı zk ;ı ssai gdoer tvar ev ek oo rt uo mm aa tsi ık, tkeornmt iakki lteö ryl üe kr lsee kb aa kş ıl ma t, mf aaz/ dk ou rr udmu ramr öa , lesi ile faz kaybı koruması sağlarlar. Yn eu kaalrı ınddaı kğiı nadr ıaz,a bi sut aktoi srtui kml ear ni gı nö za sögnaür i saanylaılşaıblailceacketğıri .fakat yeterli olmayacağı 2. Dalgıç Pompa Kullanımındaki Temel Problemler 2D . e1 b. i As şi nı ri nı YÇüokkl e Aml teı nVdeay aÇ aT laı şs taı rr mı ma Dh aatl ag lı ıç mp oomn tpaaj l ad ruı rnu, mh al at ar ıl ın sdeaç ti ma svaer ıyma d m e e b ld ile ir r . in K in u l d l a ı ş n ı ı n c d ı l a a r ç a ü l z ı ş e m rin a d l a e r ı y m a u p h ı l t a e n ba irl ai nşmt ı rems ai nl ae r ksaor şn ıul ıcku, npdoam, pbau vdeuyrau mmuon tnoı nr ü bz iel irni nmdeedni ğe i gai bni l ab şi r ı lrmi s ıkşyt ıar r a( At ı ll da ırğkıo Carrier'ın yaptığı araştırmalar). dDuarl ug mı ç upnodma peanl abr ıüny üakş ı pr ır oybü lkel emn md ael lgeırçi Mp oomt oprau nmsoütroerkl al i raı nşdı raı yyüakştaen çmaal ıkştma daısr .ı l md e e r o i n mto ü o r z d to e a r r k u i i n n ı e s y ı ç n a ı m k n a m a r y m aı s a iı z k n t i a n a s v v e e e b r b i e l a e b z n iy ı d e h e t a ğ v ll e e e r r r mektedir. t cA o a ş r u mır n ı o y t t ü o ü m r k v le e fa n r m z im b e in o i s b n o i d n n e l u e c d ri u ü y ş y a m a n e n m s a a i n n k e t b a sir e a m b y e r o ı p or i lmmi an k%t a d8ı0r . cGi vr aa friı kn d3a' t ee l deen ey üd ki l ds ei ğki gvöe rülmektedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=