Tesisat Dergisi 113. Sayı (Mayıs 2005)

y A p 1 T E K N D L D J i s i o o s:.., D :;; M D s:.., s "' yA "üi ·e s o ., "üi [ Türkiye'de Yalıtımı Teşvik Kampanyası: "Yalıtım Yatırımdır11 Isı, Su, Ses ve Yangın Yalıtımcıları Derneği (İZODER), Türkiye'de yalıtım ve yalıtımla gelen yararların çok az bilindiği ve bu nedenle toplumun bilinçlendirilmesinin gerekliliğinden yola çıkarak bir kampanya başlattı. "Yalıtım Yatırımdır" adını taşıyan kampanyanın yanı sıra İZODER Yalıtım Eğitim ve Danışma Merkezi (İYEDAM) 'nin de açılışı gerçekleştirildi. IZODER Kampanyayı tanıtmak üzere 27 Nisan 2005'te The Marmara Oteli'nde gerçekleştirilen toplantıda su, yangın, ses ve ısı yalıtımlarının önemi, kampanyanın mali katkıları üzerinde duruldu. Toplantı katılımcılarının, önemli ayrıntılara değindiği konuşmalarını sizlere sunuyoruz. Soldan sağa; Mustafa Kemal Büyiikmıhçı, Se/ahcıttin Çimen, A. Nuri Bulut, Sedat Anman. SedatArıman İZODER Yönetim Kurulu Üyesi ve İletişim Komisyonu Başkanı "Yal ıtım Bi linci Algılama Araştırması , 15 yaş üzeri 1326 kişi ile 20 ilde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katı lan kişilere yalıtımın ne olduğu sorulduğunda yüzde 48'i, yalıtımın sağladığı faydalar sorulduğunda ise üzde 52,3'ü doğru ya da yanlış fikir beyan edememişlerdir." '"Yalıtım Yatırımdır' kampanyasını hayata geçirmeden önce, yalıtım kavramının ülkemizde nasıl algılandığını ve yalıtım bilincinin hangi düzeyde olduğunu bilimsel bir yöntemle öğrene bilmek için bir araştırma gerçekleştirdik. Elde edilen sonuçlar, böyle bir kampanyanın hayata geçirilmesinin ve vatandaşlarımıza yalıtımın ne olduğu, nasıl yapılması gerektiğinive faydalarını anlatmanın ne denli ye rinde olduğunu bizlere gösterdi. Yalıtım Bilinci Algılama Araştırması, 15 yaş üzeri 1326 kişi ile 20 ilde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan kişilere yalıtımın ne olduğu sorulduğunda yüzde 48'i, yalıtımın sağladığı faydalar sorulduğunda ise yüzde 52,3'ü doğru ya da yanlış hiçbir fikir beyan edememişlerdir. Katılımcılara, 110 yakıt harcamalarını ortalama yüzde 50 azaltan, bu yolla enerjinin verimli kullanılmasını sağlayan, evlerimizde dengeli sıcaklık dağılımı ve konforlu ortam oluşturan, çevre kirliliğini azal tan ısı yalıtımının ne olduğu sorulduğunda ise, yüzde 35,9'Iuk bir oran herhangi bir fikirlerinin olmadığını belirtmişlerdir. Her 10 yılda bir büyük deprem yaşa yan Türkiye için oldukça büyük önem taşıyan, binaların dayanıklılığının ko runmasını, ömrünün uzamasını, sağlıklı ve konforlu yaşam koşullarının oluşmasını sağlayan su yalıtımı konusunda ise doğru ya da yanlış bir fikri olmayanların oranı yüzde 61,5 olarak karşımıza çıktı. Sağlığımız, psi kolojimiz açısından önemli faydaları olan, iş yerinde verimliliği artıran ses yalıtımı konusunda ise hiçbir fikri olmayanlar, araştırmaya katılanların yüzde 49.6'sını oluşturmaktadır. Bir diğer önemli yalıtım türü olan ve yangın sırasında yayılan alev, duman ve zehirli gazların yavaşlamasını sağlayarak can ve mal kayıplarını azaltan yangın yalıtımının ne olduğu konusunda ise, fikri olmadığını beyan edenlerin oranı yüzde 68 olmuştur. "Fikrim yok" cevapları, yanlış yanıtlar ile birleştirildiğinde veya Doğu Ana dolu, Güneydoğu Anadolu ve Karadeniz bölgeleri esas alındığında, 55 yaş üstü ve kadın tüketiciler ağırlıklı olarak gözlemlendiğinde, yalıtım ko nusundaki bilinçsizliğin daha da yukarılarda olduğu tahmin edersiniz. Araştırmamıza katılanlara, evlerine herhangi bir yalıtım uygulaması yaptırıp yaptırmadıkları sorulduğunda ise sadece yüzde 9,3'ü evet yanıtı vermiştir. Bu evet yanıtlarının yüzde 82, 1 'ini ülkemizde artık yeni yapılan binalarda uygulaması zorunlu olan ısı yalıtımı oluşturmaktadır. lsı yalıtımını yüzde 34, 1 'le ses yalıtımı, yüz de 2 1 , 1 'lik oranla su yalıtımı ve yüzde 3,3'Iük oranla yangın yalıtımı izle mektedir. Yalıtım yaptıran tüketicilerin yüzde 94,3'ü, yalıtım yaptırdıktan sonra her-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=