ahhit gruplarının organizasyonunu ve iş- belirlenir. İşin cari fi şunları içermelidir: !ermeye almayı da içerebiliyor . d) Teknik danışmanlık hizınetlcri: Bu kapsamda kalkınma ve sekrör planlama çalışmaları, yönetim gereksinmelerinin karşılanması, yapısal gelişme, kurumsallaşma, eleman sağlama ve eğitim hizmetleri gibi çalışmalar bulunmaktadır. Düny.ı Bankasl'nın tanımın:ı göre müşavir 11bağımsıı" olmalı, yani gelirini müşavirlik hizmetinden elde etmelidir. (FIDlC-Ulusbrosı Miişavir i\{ühendfaler Federasyonu, bağımsızlık kavramını özellikle vurgulamaktadır). i\{üşavirler arasında serbesr rekabet orramı her ihalede muclaka yaratılmalıdır. (Bizler Devlet, üniversite• ler, mliteahhit destekli firmalar arasında yaşama savaşı vermekteyiz). Dlinya Bankası bağımsız olmayan kuruluşlara da -örneğin müteahhitlik şirkerlerinin kurduğu müşavirlik büroları- soğuk bakmıyor, yalnız şu şanla: müşavirliğini yaptıkları işin başka hiçbir hizmetine aday olmayacaklar; sacınalma, inşaat gibi işlerine girmeyeceklerdir. 3. MÜŞAViR S~Çİ!'fl KRİTERLERi VE PROSEDURU Asıl konumuz müşavirlerin nasıl seçilmesi gerektiği. Dünya Bankası şöyle diyor: "Firmanın tecrübesi, projenin yürücülmesinde kullanacağı personelin yeterliği (kalite ve sayı olarak), teklifin seviyesi (işin nasıl yapılacağının anlatılması), işve. ren/müşavir ilişkilerinin durumu, müşavir tayinindeki kriterler olmal ıdıc. Teklif edilen bedel ya hiç dikkııte alınmaz, ya da bir dereceye kadar etkili olabilir, fakat müşavirlik işinin, mal sarın :ıJınmasında yapıldığı gibi, en ucu:ı:a verilmesi söz konusu değildir". (Bizde ise en önemli, çoı;u zaman da tek kriter en ucuz fıynccır). Dünya Bankası kurallarına göre işveren idare, uygun gördüğü bir firmaya bazen i§i direkt olarak verebilir. Bu durumun dışında normal seçim, aşağıda detayları aıılatıldığı şekilde, en az 3 en fuzla 6 firmanın davet edilmesiyle yapıl ır. fdare sırasıyla şu prosedürü tokip eder: a) İşin tarifinin yapılması: Verilecek işin aııl~ılır biçimde rorifı yapılır, isreneo hizmetler açık)anır, kapsnm (i) Projenin amacı, (ii) Projenin kapsamı ve istenen hizmetin süresi, (iii) İşverenin müşavire verecekleri (döküman, bilgi vs.), (iv) İşin sonunda istenecek çıktılar (rapor, çizim vs.). Uygulama projesi ve ihale dosyası hazırlanması istenen hizmetlerde, müşavir yaptığı işin doğruluğu ve ııygunlllğıından sorumlu olmalıdır. İşveren yapılan işi yöıılendirınek ve koncrol etmekle beraber. müşavirin izni olmadan projede değişiklik yapamaz. (Bizde ise uygulanacak sistemden, kullanılacak formülden, projeye yapıştırı lacak antete kadar işveren söz sahibidir. "Biz böyle istiyoruz" cümlesi sizlere hiç yabancı gelmiyor değil mi?). Benzer şekilde, inşaat koncrollul!u (bizde sadece mesleki kont<0lluk var, o da bazen) sırasında müşavirin canı yetkisi olmalıdır. işverenin ve miişavirin birbirlerine karşı sorumluluk ve yetkileri bu madde kaps;ımında açıkça ta rif edi lmelidir. b) Müşavirlik hizmeti bedelinin saptanması: İşveren idare, istediği mlişavirlik hizmttinin bedelini yaklaşık olacak hesapbr. (Sakın "projeye esas bina maliyeti"ııden giderek bedel hesaplama sanmayın, çok yanı • lırsınız). Bu bedelin saptanması, işverenin işe bakışını yansıtacağından işi yapacak personelin seviyesi ve tipi, sarfedilecek zaman (büroda veya dışarıda), direkt harcamalar, gerekli diğer masranarın dökümü şeklinde olmalıdır. Hizmet bedelinin bulunmasının, jşverene bücçe haıırlamakrnn öte amaçları da vardır. Bedel hesaplan ı r• kcn, işveren idarenin eleman ları, projede neler yapı lacağ ı ve alternatif çözlimlerin neler olabileceği hakkında fikir edinirler. Bu ise, yeterlik listesini (short lise) hazırlamakta, cekJineri dcğerlendirmekce, sözleşme sırasındaki pazarlıkta ve işin konrrolü sırasında kendilerine yardımcı olur. Fiyatın değerlendirmeye alınmadığı müşavi rlik ihalelerinde, bulunan bedel müşavirlere bildirilir. Fiyat gözönüne alınacaksa (hiçbir zaman tek kriter olmadan), mlişavirlere bedel bildirilmez, sadece adamT!SisAT OıııG iSi 5 7
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=