Tesisat Dergisi 299. Sayı (Kasım 2020)
56 Tesisat / Kasım 2020 tesisat.com.tr BAŞARI HİKAYESİ KİTAPSIZ STOK Bilal Aydemir Ar-Ge Mühendisi / Duyar Vana yeni model araba üretimine en verimli şekilde geçebildi. Üstelik araba üretici- leri hiçbir zaman ürettiklerini satamama gibi bir problem yaşamadılar, bundandır ki lojistikten kazanmak için dünyanın farklı yerlerinde yeni fabrikalar açtılar. Ürettikleri arabaları stoklamayı gerek- tirmeyen bir diğer sebep de algıyı canlı tutabilmek ve hızlı gelişen teknolojiye ayak uydurabilmek için sürekli yeni Y azı dizisinin bir önceki kısmında Toyota'nın "Stoksuz Çalışma" konusuna değineceğimizi söyle- miştik ve bu bölüme stok ile başlayalım. STOK Toyota ilk faaliyete geçtiği yıllar hatta sonraki savaş yıllarında hep kriz- lerle boğuştu, yoklukla savaştı. Edin- miş olduğu kültürle tedarikçileriyle el ele verip sadece üretmeyi planladığı araçlara yetecek kadar parça ürettiler/ üretebildiler. İşler, gün gelip rayına otur- maya başlatınca bir de baktılar ki bu çalışma şekli kendilerine muazzam bir dinamiklik katıyor. Bu iş yapma tarzı araba üretimindeki devasa gelişim ala- nına çok iyi uyuyordu. Yeni bir araba modeli üretilmek istendiği an tedarik- çiler dâhil tüm organizasyon çok hızlı bir şekilde uyum sağlayabiliyordu. İşte bu yüzden 1980'lerde Amerika ve Avrupa'da tasarımı saptama ile üretime geçme arasındaki süre 40 ayı bulurken bu süre Toyota'da 24 aydı. Toyota, tüm tedarikçileriyle beraber devasa bir orkestra gibi mükemmel bir uyumla çalışma kültürü edindiğinden model çıkarma zorunluluğuydu! Pandemi tüm sektörlerde farklı düşünmeyi başlattı. Umarım bu düşün- ceden ne kadar az insan o kadar az problem sonucu çıkmaz. Bunu dilemek ise olmayacak duaya âmin demek gibi. Toyota'nın tek başarısı stok konu- suna tüm organizasyon olarak hâkim olması değildi elbette. Diğer bir başarı ayağı "Kaizen" denen efsane.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=