Tesisat Dergisi 286. Sayı (Ekim 2019)

104 Tesisat / Ekim 2019 tesisat.com.tr GÜNCEL YORUM Muhittin Tekman Makina Mühendisi - MBA B2B Medya Yayın Danışmanı YURT DIŞI PAZARLARA AÇILMAK İÇİN İSKİD’İN GELİŞTİRDİĞİ URGE PROJELERİNDEN BİRİ: BIM mesi – URGE Projesi’nin içinde yer alan, yapı yapım süreçlerinin yönetilmesi ve bu doğrultuda kullanılan programların bütününü içeren bir yapı bilgi sistemi olan BIM (Building Information Mode- ling – Yapı Bilgi Modellemesi)’dir. İkinci- sinin sonlandırılıp, üçüncüsünün başla- tıldığı açıklanan URGE Projesin’deki bu BIM çalışmaları uluslararası alanda kabul görmüş, birçok ülke tarafından kullanımı mecbur tutulmuş üç boyutlu modelleme yazılımıdır ki ayrıca T.C. Ticaret Bakanlığı tarafından da danışmanlık faaliyeti ola- rak destek kapsamına alınmış. Ülkemizin üretici şirketlerinin, ulus- lararası alanda rekabet edebilmeleri için öncelikle ürünlerini dijital platformdaki kataloglara taşımaları ve BIM süreçleri dâhilinde kullanılacak olan akıllı ele- manlarını üretmeleri gerekir. Ayrıca bu sürecin bir diğer parçası olan tasarımcı şirketlerin de bu akıllı elemanları kulla- narak üç boyutlu bir modelleme hazırla- maları ve ilgili bütün verileri veya çıktıları bu model üzerinden temin edebilme- leri gerekiyor. Günümüzde uluslararası pazardaki birçok projede artık eski CAD sistemi yerine, tasarımların BIM süreçle- rinde hazırlanması isteniyor. İşte bu çalışmalar gibi daha pek çok girişimin yapılması, yurt dışı satışlarımı- zın artmasını sağlayabilir. Ancak bunları yaparken de önemsememiz gereken S on zamanlarda ülkemiz ekonomik durumunun, dolayısıyla inşaat sektöründeki gelişimin olumsuz bir görünüm vermesi iklimlendirme sektörümüzü de kötü etkiledi. Eylül ayı başında açıklanan rakamlar bize şu bil- gileri veriyor: • TÜİK verilerine göre 2019 yılı 2. çeyreğindeki küçülme %1,5 • Tarım dışı işsizlik %15,3 • Yaz aylarında gelen zamlar sonucunda enflasyon %19,2 • Son olarak da İMSAD tahsilat endeksi son zamanların dibinde. Ama tüm bunlara karşın siyasi duru- mun normalleşmesi sonrasında güven endeksindeki düşmenin yerini durul- maya bırakmış gibi görünmesi göster- mektedir ki ülkemizde ya kriz var ya da son zamanlardaki bu tür gelişmelere hepimiz bağışıklık kazandık veya alıştık da bize her şey normalmiş gibi geliyor. Ancak tüm bu gelişmeler sonu- cunda Türkiye genelinde satışların düş- tüğü de bir gerçek olarak ortada duru- yor. Bu durum sektör şirketlerimizi yurt dışı satışlar yapmaya zorladı. Bu amaçla öncelikle sektör dernekleri ve vakıfları çeşitli arayışlar ve projeler geliştirmeye başladı. İşte bu projelerden biri de İSKİD’in geliştirdiği ve ISKAV’ın desteklediği Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştiril- konu yüksek teknolojili yerli üretimin teşvik edilmesidir. Geçtiğimiz dönemde ihracatımızın TL/kg değerinin azalmakta olduğu ama miktar cinsinden değerde ise arttığı görülüyor. Bizim küresel düzeyde rekabetçi olabilmemiz için sürdürülebilirlik ve karlılık düzeyimizin yüksek olduğu işleri yaparak büyümemiz gerekir. Bunun için de şirketlerimizde ileri teknoloji, güçlü markalar, kurum içi güç ve değişime öncülük edecek bir kültürün oluşması gerek. Önceliğimiz Ar-Ge yatırımı yap- mak ve katma değeri yüksek olan ürün- ler üretmek, markalarımızı güçlendirmek olmalıdır. Şimdiye kadar Batı’nın stan- dartlarında üretip, Doğu’nun fiyatlarıyla rekabet ettik. Artık hedefimiz, kaliteli ürün ve hizmetlerle tüm dünya ülke- lerine “Sınırsız Ticaret” ile ihracat yap- mak olmalıdır. BIM Projesi de bu yolda atılmış olumlu adımlardan biri olarak görünüyor. Bu nedenle tüm sektör şir- ketlerinin bu projeyi destekleyeceklerine inanıyorum. Son söz olarak, rekabetçi bir bakış açısıyla değişimi gerçekleştirmek gerek. Teknolojik gelişmeler yeni iş modelle- riyle birlikte uygulanmalı. Çünkü yeni iş modellerini geliştiren şirketler dünya ile yapılan ticarette başarılı oluyorlar. Son zamanlarda en çok kullanılan kelimeler “Belirsizlik” ve “Değişim”. Ama burada önemli olan değişimi yönetmek değil, değişime liderlik etmektir. Bunun için de öğrenmeye açık yapılar oluşturulmalı, değişim gereksinimini engellemeyecek yapılar kurulmalıdır. Nesnelerin interneti ve verilerin kul- lanımı ile karar verme zincirini değerlen- direrek tahminlerde bulunmak, ileriye dönük kararlar vermek, verimlilik artışı ve inovasyon süreci şirketlerin karlılı- ğını artıracaktır. Bunun için de hata yap- maktan korkmayan, risk alabilen liderler yetiştirmeliyiz ancak rekabetçi gelişimi etkileyecek en önemli konunun eğitim olduğunu da unutmamalıyız. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=